Innovationsföretagen välkomnar Håkan Danielsson, WSP Sverige, till styrelsen

Vid dagens årsmöte valdes Håkan Danielsson, vd WSP Sverige in i Innovationsföretagens styrelse.

Håkan Danielsson har en lång och bred erfarenhet inom teknikkonsultbranschen, bland annat från Scandiaconsult, Ramboll och WSP, där han idag har rollen som vd för WSP Sverige.

- De kunskapsintensiva arkitekt- och ingenjörsföretagen spelar en kritisk roll för att kunna lösa de samhällsutmaningar vi möter. Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet till den fortsatta utvecklingen och tillväxten inom den här viktiga delen av näringslivet, säger Håkan Danielsson, vd WSP Sverige.

Innovationsföretagen företräder drygt 750 innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn med fokus på arkitekt- och ingenjörskunnande med totalt cirka 40 000 medarbetare.

- Håkan Danielsson kommer med sin gedigna bakgrund och djupa förståelse för branschen att utgöra ett viktigt komplement till styrelsen. Förbundet är väl rustat för framtiden, med en stark ställning hos medlemmarna och en tydlig framtidsvision. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med styrelsen för att fortsätta stärka förutsättningarna för en innovativ och konkurrenskraftig arkitekt- och ingenjörsbransch, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för Innovationsföretagen.

I samband med att Håkan Danielsson tillträder så lämnar Ljot Strömseng, Norconsult styrelsen, där han varit aktiv sedan 2013.

Den nya styrelsen för Innovationsföretagen

Charlotte Bergman, ELU Konsult AB
Håkan Danielsson, WSP Sverige AB
Johan Dozzi, Tyréns AB
Magnus Höij, Innovationsföretagen
Erik Landgren, Kiwa Inspecta AB
Mårten Leringe, C.F. Møller Sverige AB
Anneli Liljemark, Liljemark Consulting AB
Sara Lindmark, i3TEX AB
Ann-Louise Lökholm Klasson, Sweco Sverige AB
Daniel Nord, Fojab Arkitekter AB
Niklas Sörensen, Ramboll Sverige AB
Jens Wickström, Sigma Industry West AB

Välkommen till Innovationsföretagen - innovativ design för smarta samhällen

Regeringens budget kan ge fler klimatinnovationer20.9.2021 13:10:36 CEST | Pressmeddelande

För att öka takten i klimatomställningen behöver Sveriges företag goda förutsättningar och ökade investeringar i nya innovationer. I regeringens budgetproposition för 2022 finns flera satsningar på klimatåtgärder och infrastruktur som Innovationsföretagen anser kan ha en positiv effekt på möjligheten till fler innovationer inom miljöområdet. Samtidigt saknas fortfarande viktiga regelförenklaringar och reformer som kan skapa rätt förutsättningar för att öka takten i den omställning som krävs.

Fenomenet konsultmäklare ökar kraftigt - Regionerna har tappat kontrollen över sina konsultupphandlingar23.8.2021 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Innovationsföretagen visar att fenomenet mellanhänder eller så kallade konsultmäklare fortsätter öka dramatiskt inom offentliga upphandlingar. Upplägget möjliggör ett kringgående av lagen om offentlig upphandling och att miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn. Siffrorna visar att det är ett par offentliga beställare som dominerar som beställare.

Nya innovativa lösningar kan säkra Sveriges energibehov och möta klimatmålen23.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar.