Innovationsföretagens belyser banbrytande innovationer som lyfter Sverige

Innovationsföretagen lanserar rapportserien ”Innovation för”. Den visar upp den allra senaste utvecklingen och de senaste innovationerna från några av Sveriges främsta samhällsbyggare.

Med 750 nytänkande medlemsföretag samlar Innovationsföretagen unik kunskap och idéer att dela med sig av. Med aktuella teman kopplat till de mest prioriterade samhällsutmaningarna lyfter rapportserien några av de mest innovativa och banbrytande projekt som förbundets medlemmar arbetar med.

Först ut i rapportserien är ”Innovation för byggande” som fokuserar på den snabba utveckling som just nu sker inom byggbranschen, exempelvis de senaste framstegen inom modern träbyggnad, nya digitala designverktyg och branschöverskridande lösningar.

I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från Sveriges främsta profiler och företag för att inspirera till utveckling i en bransch som just nu genomgår en stor förändring, med en ökad digitalisering, tekniska framsteg och en överlappning med nya kunskapsområden.

-  Våra medlemmar ligger i framkant både i Sverige och internationellt med de lösningar som de tar fram. Med denna satsning och rapportserie vill vi skapa en ökad kunskapsdelning och samverkan som spänner sig över branscher och kompetensområden. Vi vet att de kunder våra företag jobbar med ställs inför nya problem som behöver nya, innovativa lösningar. Med rapportserien vill vi lyfta fram medlemmarnas kunnande och förmåga för att inspirera fler att våga utvecklas och stärka sin egen konkurrenskraft, säger Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovationsföretagen

Rapporten och dess innehåll kommer även att diskuteras i ett webbinarium den 7 oktober under Innovationsveckan.

Innovationsföretagen är ett bransch- och arbetsgivar­förbund som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn.  Förbundet har 750 medlemmar och omfattar cirka 40.000 anställda.

Läs rapporten i sin helhet här.