Innovativa betalningslösningar nödvändiga för ekonomisk tillväxt

Det finns många saker som är viktiga för att uppnå stabil ekonomisk tillväxt. Självklart behövs det kapital och arbetskraft, men även innovationer och produktivitetsförbättringar spelar en central roll. Utöver dessa, fundamentala, delar av en fungerande ekonomi så finns det andra delar som även om de inte är viktigast är nog så viktiga för att en ekonomi ska kunna fungera och växa. Många av dessa delar handlar om effektivitet. Transaktioner är en sådan del. Effektiva, snabba, transaktioner till låga kostnader är mycket viktiga för att en ekonomi ska fungera väl och växa snabbt.

Under efterkrigstiden gjorde datorerna sitt intåg i finansbranschen och den utvecklingen har fortsatt med tilltagande kraft. Det som tidigare kallades datorisering kallas numera för digitalisering men det är i stort sett samma sak. Med Internets explosionsartade tillväxt under 90- och 00-talen så växte det snabbt fram efterfrågan på snabba och säkra betalningar för privatpersoner som gjorde affärer online. De stora kortföretagen har anpassat sig till detta, så har också bankerna och som en följd av intresset för säkra och prisvärda transaktioner har också kryptovalutor, som bitcoin code, vuxit fram som starka alternativ på marknaden.

Transaktionskostnader fortsatt utmaning för företagande

Även om det vuxit fram mycket bra lösningar för transaktioner företag och privatpersoner emellan så är behovet långt ifrån tillgodosett, och det kommer nog aldrig att bli det helt och hållet. Det som gör transaktionskostnader till problem för företagande bygger på två saker: Hastighet, hur lång tid det tar för betalningen att nå mottagaren, och kostnaden, hur mycket betalningsförmedlaren tar i kommission eller avgift. Om transaktionskostnaden blir för hög minskar den många affärers attraktivitet, särskilt om marginalerna redan är små så kan en transaktionskostnad göra det ointressant med vissa sorters affärer. Att det tar tid för transaktioner att nå mottagaren är också ett problem eftersom det skapar osäkerhet och många gånger leder till inaktivitet. Mottagaren arbetar helt enkelt inte på kundens projekt eller vara under den tid då han eller hon väntar på betalningen.

Integritet, säkerhet och brottsbekämpning i konflikt med varandra

En ytterligare utmaning med elektroniska transaktioner är att det finns intressen runt dessa som står i rak motsats mot varandra. För det första måste betaltjänsterna tillgodose kundernas behov av integritet och företagens behov av säkerhet men i motsats till dessa står staters intresse av brottsbekämpning, då framförallt ekonomisk brottslighet, pengatvätt och terroristfinansiering. Det är lagstiftarens uppgift att hitta en balans mellan dessa intressen som inte förstör affärerna för företag men samtidigt inte ger ekonomiska brottslingar tillgång till betalföretagens infrastruktur.

Finns inget slut, bara stegvis förbättringar

En kontinuerlig utmaning med betalningar är att ansträngningarna för att optimera dem aldrig tar slut. Man kommer aldrig att helt och hållet nå i mål. Det kommer alltid att finnas en efterfrågan på än billigare betalningar och det kommer alltid att finnas kryphål som kan användas av de element som har ljusskygga intressen. Men för varje varv av förbättringar så finns det större och större möjligheter att göra bättre affärer tack vare att betalningssystemen förbättrats, och det är just det som leder till tillväxt.

Laddningsbox.se - kunskapsportalen som hjälper konsumenter att hitta rätt elbilsladdare18.8.2021 14:53:39 CEST | Pressmeddelande

Den nya elbilstrenden växer sig allt starkare efter att allt fler konsumenter satsar på ett mer klimatvänligt liv. Samtidigt som fler elbilar säljs går också försäljningen av laddboxar nu upp till rekordhöjder. Men att som konsument hitta rätt i djungeln av laddboxar är fortfarande svårt. Antalet installationsföretag och laddenheter på marknaden blir allt fler och att som konsument hitta rätt typ av laddbox blir allt mer krångligt.