Innovativa idéer om framtida transporter

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Årets vinnare i tävlingen Framtida Transporter 2019 blev klass åtta från Friskolan i Kärna.

Årets vinnare blev klass åtta från Friskolan i Kärna, som under stort jubel fick ta emot första pris i tävlingen för sin idé Air Craft Electric Driven (ACED) – en självkörande flygfarkost som drivs på el av energi från fotosyntesen. Förutom äran tilldelades de 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning i hajtunneln på Universeum för hela klassen.

– Vi har skapat en flygfarkost som ska kunna transportera människor både kortare och längre sträckor. Det är enkelt att beställa en ACED via appen och tanken är att man ska kunna samåka med andra. Med ACED behöver man inte ha ett eget fordon. Vi tycker att det är viktigt att biltrafiken minskar kraftigt, eftersom bilarna släpper ut partiklar som går ner i luftvägarna hos både människor och djur. Dessutom bidrar den till växthuseffekten och den globala uppvärmningen, berättar elever från Friskolan i Kärna.

Eleverna har hämtat inspiration från naturen till sitt vinnande bidrag. Flygfarkosten är gul och formad som ett bi. Laddningsstationerna har samma form som vaxkakorna i en bikupa, vilket gör att många farkoster kan laddas samtidigt. Tanken är att befintliga bensinstationer ska byggas om till laddningsstationer med el från förnybara energikällor.

Framtida transporter har arrangerats av Universeum sedan 2012. Den bygger på en arbetsmodell som engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik. Arbetssättet ger stora möjligheter att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor samt att arbeta över ämnesgränserna.

Eleverna får insyn i de många möjligheter till studier och arbete som transportsektorn erbjuder. Samtidigt får de vuxna möta framtidens potentiella medarbetare och ta del av deras idéer. Hogia har deltagit i projektet i många år och Andreas Hallberg på Hogia Public Transport sitter med i juryn.

‒ Det har varit jätteroligt att se allt engagemang som eleverna har lagt ner i sina innovationsprojekt. Man märker tydligt att de har mycket tankar om miljö och hållbarhet. För Hogia är det viktigt att stötta arrangemang som det här. Vi arbetar aktivt för att väcka ungas intresse för teknik och hållbarhetsutveckling. Det är ungdomarna som är framtidens Sverige och våra kommande medarbetare, säger Andreas Hallberg.

Projektpartners

2019 genomfördes Framtida transporter i samarbete med Hogia, Chalmers, Greencarrier, Göteborg Energi, Göteborgs Hamn, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Göteborgs universitet, SARF, Svensk Sjöfart, Taxi Göteborg, Volvo, Västsvenska paketet, Västtrafik samt Kollektivtrafik och Infrastruktur i Västra Götalandsregionen.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin