Innovativa idéer om framtida transporter

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Årets vinnare i tävlingen Framtida Transporter 2019 blev klass åtta från Friskolan i Kärna.

Årets vinnare blev klass åtta från Friskolan i Kärna, som under stort jubel fick ta emot första pris i tävlingen för sin idé Air Craft Electric Driven (ACED) – en självkörande flygfarkost som drivs på el av energi från fotosyntesen. Förutom äran tilldelades de 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning i hajtunneln på Universeum för hela klassen.

– Vi har skapat en flygfarkost som ska kunna transportera människor både kortare och längre sträckor. Det är enkelt att beställa en ACED via appen och tanken är att man ska kunna samåka med andra. Med ACED behöver man inte ha ett eget fordon. Vi tycker att det är viktigt att biltrafiken minskar kraftigt, eftersom bilarna släpper ut partiklar som går ner i luftvägarna hos både människor och djur. Dessutom bidrar den till växthuseffekten och den globala uppvärmningen, berättar elever från Friskolan i Kärna.

Eleverna har hämtat inspiration från naturen till sitt vinnande bidrag. Flygfarkosten är gul och formad som ett bi. Laddningsstationerna har samma form som vaxkakorna i en bikupa, vilket gör att många farkoster kan laddas samtidigt. Tanken är att befintliga bensinstationer ska byggas om till laddningsstationer med el från förnybara energikällor.

Framtida transporter har arrangerats av Universeum sedan 2012. Den bygger på en arbetsmodell som engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik. Arbetssättet ger stora möjligheter att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor samt att arbeta över ämnesgränserna.

Eleverna får insyn i de många möjligheter till studier och arbete som transportsektorn erbjuder. Samtidigt får de vuxna möta framtidens potentiella medarbetare och ta del av deras idéer. Hogia har deltagit i projektet i många år och Andreas Hallberg på Hogia Public Transport sitter med i juryn.

‒ Det har varit jätteroligt att se allt engagemang som eleverna har lagt ner i sina innovationsprojekt. Man märker tydligt att de har mycket tankar om miljö och hållbarhet. För Hogia är det viktigt att stötta arrangemang som det här. Vi arbetar aktivt för att väcka ungas intresse för teknik och hållbarhetsutveckling. Det är ungdomarna som är framtidens Sverige och våra kommande medarbetare, säger Andreas Hallberg.

Projektpartners

2019 genomfördes Framtida transporter i samarbete med Hogia, Chalmers, Greencarrier, Göteborg Energi, Göteborgs Hamn, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Göteborgs universitet, SARF, Svensk Sjöfart, Taxi Göteborg, Volvo, Västsvenska paketet, Västtrafik samt Kollektivtrafik och Infrastruktur i Västra Götalandsregionen.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Nya möjligheter för trafikoperatörer26.6.2019 08:37:34 CESTBlogginlägg

Under UITP Global Public Transport Summit samlades aktörer inom kollektivtrafikbranschen från hela världen i Stockholm. Hogia var en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, Hogias molnbaserade system för realtidsinformation. Med hjälp av Internet of Things kan tekniken som förmedlar realtidsdata från och till bussar förenklas. Det kommer att ge helt nya förutsättningar för trafikoperatörerna och trafikhuvudmännen menar Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.