Innovativt traineeprogram för upphandlare drar igång

Det är nyskapande, det är utvecklande och det startar nästa vecka. SKL Kommentus och Nacka kommuns nya traineeprogram för upphandlare börjar den 3 september med fyra glada traineer som fått den unika chansen att inte bara arbeta med upphandling på en arbetsplats - utan på två!

Det nya konceptet innebär att traineerna är anställda hos antingen SKL Kommentus eller Nacka kommun, men får under traineeåret även delta i arbetet hos den andra organisationen.

- Tanken är att ge traineerna möjlighet att skaffa sig erfarenhet och knyta kontakter på två arbetsplatser med olika arbetssätt, berättar Daniel Yousefi, hr-ansvarig på SKL Kommentus.

Intresset för att delta i programmet har varit stort och många ansökningar från starka kandidater har inkommit under våren.

- Det var svårt att välja men vi tror stenhårt på de fyra som nu börjar. Det här kommer bli ett jättespännande och lärorikt år för både dem och för oss, säger Daniel.

Välkommen på kick-offen den 3 september

Traineeprogrammet drar igång med en kick-off måndag den 3 september. Dagen kommer innehålla introduktion till programmet, presentationer och teamövningar.

Klockan 17 den 3 september är det fritt fram för dig som är journalist eller på annat sätt intresserad av programmet att delta i vårt avslutande mingel på Hotel At Six vid Brunkebergstorg. Då får du tillfälle att prata med deltagarna och vi som är involverade i programmet från SKL Kommentus och Nacka kommun.

Välkommen!

Adda är ett företag inom SKR som erbjuder tjänster och produkter inom hållbar försörjning, digitalisering och kompetensutveckling. Vi skickliggör våra kunder genom att utveckla kompetens och förmåga att ställa om. Det ger hela välfärden möjlighet att spara både tid och pengar.

Nya villkor för hållbara leveranskedjor5.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Efter nära tre år och en omfattande konsultationsrunda lanseras de nya villkoren för hållbara leveranskedjor, framtagna i nära samarbete mellan Adda och Regionernas Nationella kansli för hållbar upphandling. Villkoren är i linje med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter samt OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande. Samtidigt lanseras ett webbaserat stöd för att underlätta för upphandlande organisationer och leverantörer att motverka riskerna i leveranskedjorna.

Adda bidrar till utveckling för att bekämpa välfärdsbrottslighet19.12.2023 08:29:00 CET | Pressmeddelande

Addas inlämnade förslag till försöksverksamhet för att motverka välfärdsbrottslighet är ett av fem som lämnats över till civilminister Erik Slottner. Förslaget om försöksverksamhet syftar till att på ett mer effektivt sätt ta del av information om leverantörer och identifiera nya uteslutningsgrunder. Genom fördjupade kontroller kan oseriösa aktörer stängas ute från ramavtal redan i upphandlingen. Utredningen fick in knappt 90 förslag på försöksverksamheter.