Inred ditt fritidshus för uthyrning - så här lyckas du

Allt fler hyr ut sitt fritidshus, men vad vill gästerna ha? NOVASOL Sveriges största stugförmedling, vet vad som fungerar och delar med sig av sina bästa tips.

1.Vi vill sova gott på semestern

För att dina gäster ska trivas ska sängarna vara så sköna som möjligt, helst bäddmadrasser. Gärna dubbelsängar och max en våningssäng i huset. Att tänka ju fler sängplatser desto högre inkomst är fel taktik. Ett sovrum med max två sängar är det bästa. Köp madrasskydd till alla sängarna som tvättas regelbundet. Fräscha täcken och kuddar är ett måste. Kom ihåg läslampor och sängbord bredvid sängen. Det höjer trivselfaktorn. Tänk även på att hänga upp rullgardin eller persienner för mörkläggning

2.Välj rätt förvaring

Välj förvaring så dina gäster kan packa upp sina väskor, gärna både en garderob och byrå i varje sovrum. Har man ont om plats är ett bra tips att skaffa en kombinerad garderob med byrålådor underst. Ett annat tips är att sätta upp krokar i sovrummet eller använda sig av hängare på dörr.

3.Höj trivseln med bra utemöbler

När det är fint väder vill man kunna mysa utomhus och äta så många måltider som möjligt under bar himmel. Investera i bra utemöbler med bra kvalitet som håller länge. Sköna dynor och ett bra parasoll är inte att glömma. Tänk även på att alla gäster ska få plats att sitta runt bordet. Finns det plats för en härlig utesoffa är det en faktor som höjer standarden och känslan av lyx.

4.Det är de små detaljerna som räknas

I sitt fritidshus kan man lätt glömma vissa saker som man vanligtvis har i sitt permanenta boende. Men de små detaljerna är väldigt viktiga för att gästerna ska trivas. Kom därför ihåg en hylla i duschen till duschartiklarna och krokar till handdukarna. Det är lätta saker att åtgärda.

5.Personligt men inte privat

De som hyr ditt hus vill inte se alltför mycket personliga saker. Så ta bort fotografier av familjen, dina toalettartiklar, lämna heller inga skor eller kläder kvar. Ett tips är att ha ett utrymme som kan låsas där du lägger dina privata saker i huset.

6.Trevlig och luftig inredning

Många ärver sitt fritidshus och då har man oftast kvar möbler och prylar sen tidigare. Försök att få en enhetlig inredning, dvs med träslag och färg och övermöblera inte. Det ska kännas ljust och luftigt. Många fritidshus är små och med alltför många möbler upplevs de ännu mindre. Tänk på att alla ska kunna sitta vid matbordet och i soffan.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro