Inred uteplatsen

När solen så smått börjar titta fram, kvällarna blir lite ljusare och solen värmer skönt, är det många som så smått börjar göra i ordning sin uteplats. Den har kanske stått oanvänd under hela hösten och vintern, och nu är det dags att göra den mysig och hemtrevlig inför sommarens varma dagar.

En uteplats brukar användas ganska flitigt under våren och sommaren och självklart vill man ha det så mysigt som möjligt där. Utemöblerna brukar vara det första man flyttar ut och ibland köper man nya dynor för att piffa upp det lite. Om man vill skydda dynorna under natten så kan man gärna förvara dom i dynboxar, så håller de betydligt längre.

Gör uteplatsen till ett extra rum

Ett hett tips när man inreder sin uteplats, är att man inreder den precis som ett uterum, alltså ett extra rum. Man kan på olika sätt få en hemtrevlig känsla på uteplatsen genom att rama in den. Det kan man bland annat göra genom att hänga upp böljande gardiner, använda sig av vikskärmar eller spänna upp ett tygtak ovanför utemöblerna.

Satsa på mycket ljus med hjälp av utelampor och infällda spots i golv och parasoll. En hel del av de lampor man kan köpa till sin uteplats kan också användas för att få värme. Det kan aldrig bli för mycket ljus, det skapar nämligen en hemtrevlig känsla och man kan själv bestämma hur mycket man ska ha tänt. Ljusslingor, levande ljus och vackra lyktor är andra saker som gör uterummet mysigt.

När man väljer utemöbler så kan det vara bra att välja möbler som passar med resten av huset. Det skapar nämligen en helhet och en stilren inredning. Matcha möblerna och dynorna med kuddar och filtar i läckra färger. Det är också skönt att ha filtar på uteplatsen om det är en lite kallare kväll.

Inred gärna som man gör inomhus

Många av de inredningstips som finns, fungerar precis lika bra utomhus som de gör inomhus. Så att tänka ungefär som man gör när man inreder ett rum inne i huset är absolut inte fel. Exempelvis tipset om att man gärna ska inreda med möbler i olika nivåer för att det inte ska se platt och tråkigt ut. Eller att man gärna ska matcha soffan med ett par rejäla fåtöljer.

Det är inte heller fel med en matta på uteplatsen, den bidrar till att det ser lite mer ombonat ut. Det finns många mattor att välja mellan som tål att ligga ute.

Ny jämförelsesajt om hemförsäkringar lanseras18.5.2022 09:46:21 CEST | Pressmeddelande

Sponsored Försäkrahem.se är en ny enkel jämförelsesajt om hemförsäkringar. Målet med sajten är att underlätta för dig som vill teckna en hemförsäkring och som vill jämföra flera alternativ på den svenska marknaden innan du gör ditt val. Sajten gör flera omfattande jämförelser och sammanfattningar av försäkringar för olika typer av hushåll. På sajten kan du jämföra flera populära försäkringsbolag och försäkringarnas innehåll. Det finns även specifika jämförelser beroende på vilket typ av hushåll som du vill försäkra. Du hittar bland annat jämförelser av hemförsäkringar för bostadsrätter, hyresrätter, villor och fritidshus. Eftersom innehållet skiljer sig åt beroende på vilket typ av hushåll som ska försäkras har sajten gjort en enkel uppdelning för att du ska kunna navigera dig till den information som är relevant för dig. Sajten riktar sig till dig som precis flyttat hemifrån och ska försäkra ditt första hem. Den riktar sig också till dig som precis flyttat till ett nytt boende eller n