Insamlade bågar synbar hjälp för Tanzania – Malin Berghagen med som volontär

Under hösten har Specsavers i Sverige samlat in tusentals glasögon, som efter nyår ska delas ut till behövande barn och vuxna i Tanzania. Det är sjätte gången sedan starten 2013 som företaget anordnar resan, denna gång med Malin Berghagen på plats som volontär. Dessutom ska en ny ägare hittas till mamma Lill-Babs gamla glasögon.

Utprovning av glasögon i Zanzibar, Tanzania. Foto: Specsavers

– Att kunna se bra är viktigt för att barn och vuxna ska klara utbildning och försörjning för sig själva och sin familj. Men det är ingen självklarhet i alla länder, ofta finns det för få optiker samtidigt som det är väldigt dyrt med glasögon, säger Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers.

Tanzania är ett av världens fattigaste länder och behovet av synhjälpmedel är stort. 2013 startade Ge Syn av Specsavers, ett projekt där svenskarnas använda glasögon samlas in genom företagets butiker. På plats i Tanzania arbetar optiker och volontärer från Specsavers under en intensiv vecka med att göra syntest på behövande, och matchar sedan med glasögonen från Sverige.

Sedan starten har de nordiska Specsaversbolagen genomfört 54 så kallade ”Eye Camps” och hjälpt över 50 000 människor i Tanzania att få glasögon. Nästa resa för Specsavers Sverige till Zanzibar sker i slutet av januari, vilket blir första gången för ambassadören och hälsoprofilen Malin Berghagen. Förutom att hjälpa till i arbetet med att dela ut glasögon har hon även med sig glasögon som tillhörde mamma Lill-Babs och som nu ska få nya ägare.

– Många vet kanske inte att Zanzibar är en otroligt fattig del av Tanzania. Det känns fantastiskt att få vara med och bidra till att använda glasögon kan göra nytta för så många i Tanzania. Specsavers gör ett viktigt jobb, att kunna se bra är så otroligt viktigt. Det känns också bra att ha med sig mammas gamla glasögon och veta att någon kommer få glädje av dem. Det tror jag hon hade tyckt om, säger Malin Berghagen.

Varje år får nya optiker och personal från Specsavers butiker följa med på resan till Tanzania.

– Det är en fantastisk möjlighet för våra optiker och optikerassistenter att arbeta i en helt annan miljö än den man möter hemma i Sverige. Det tror jag på sikt är bra för Specsavers också, det är en erfarenhet som rimmar väl med våra värderingar, att skapa en positiv förändring i livet för alla, säger Marita Bertilson.

Utprovning av glasögon i Zanzibar, Tanzania. Foto: Specsavers

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.