Insamlingsrekord för årets fasteaktion

I Växjö stift samlades det in nästan 5,9 miljoner kronor under Act Svenska kyrkans fasteaktion, vilket är nytt rekord. Årets fasteaktion hade temat Dela lika under samma himmel och pengarna kommer bland annat att användas till att motverka hunger, svält och främja hållbar fred.

Även nationellt så är det ett nytt rekordresultat för fasteaktionen – totalt samlades det in 61,6 miljoner kronor. Kriget i Ukraina har engagerat församlingar, privatpersoner och företag och har bidragit till det höga insamlingsresultatet. Med tanke på det allvarliga världsläget, med ökade humanitära katastrofer och minskade biståndsmedel, är insamlingen livsviktig.

– Det är ett helt fantastiskt resultat som visar på stort engagemang. Tillsammans kan vi göra skillnad för människor som lever i svår utsatthet, säger Gustav Lundborg, enhetschef på stiftskansliet i Växjö.

Årets fasteaktion hade temat Dela lika under samma himmel. 45 miljoner människor är i akut hungersnöd. Fler än 82 miljoner människor är på flykt. Naturkatastrofer, väpnade konflikter och förtryck tvingar dagligen medmänniskor att fly eller på annat sätt söka trygghet. Act Svenska kyrkan arbetar med partner över hela världen för att främja en hållbar och rättvis matförsörjning och för att främja en hållbar fred.

Fasteaktionen pågår under den kristna fastan, mellan fastlagssöndagen (27 februari) och palmsöndagen (10 april).

Mer information om året fastekampanj

Insamlingsresultatet per stift jämfört med förra året