Insamlingsrekord på återvinningscentralerna

Ett år med corona har satt fart på Uppsalaborna. Mängden avfall som lämnas på Uppsala Vattens återvinningscentraler har ökat med 1 750 ton i år.

– Det har varit högt tryck hela våren och sommaren och det syns i statistiken, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Det är två fraktioner som sticker ut mest och står för merparten av ökningen. Mängden insamlat trädgårdsavfall har ökat med 600 ton, vilket är en ökning på 18 procent. Mängden insamlat trä och plank har ökat med 880 ton och det är en ökning med 15 procent.

– Ökningen av trädgårdsavfall och trä och plank skvallrar ju om att alla rekommendationer under året att hålla sig hemma för att minska smittspridningen har resulterat i många renoveringsprojekt på hemmaplan, säger Tobias Linnesköld.

Efter sommaren har trycket på återvinningscentralerna planat ut till mer normala nivåer.

Siffrorna är baserade på insamlat material 1 januari–31 augusti 2020.