Inspelningsstart för SVT:s Försvunna människor

Nu har inspelningen av SVT:s nya spänningsserie Försvunna människor startat i Västra Götaland. Det är en nervkittlande historia i sex avsnitt om en vanlig lastbilschaufför och familjefar i en liten småstad, som begår ett ödesdigert misstag. Konsekvenserna ställer honom inför ett livsavgörande val. Försvunna människor produceras av Unlimited Stories i en samproduktion med SVT och Film i Väst och får planerad premiär 2022.

Peter Viitanen,Sandra Stojiljkovic och Ville Virtanen. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Försvunna människor är en originalserie skriven av Ulf Ryberg (Huvudjägarna, Millennium), för regi svarar Tova Magnusson (Solsidan, Det mest förbjudna) och producent är Patrick Ryborn (En del av mitt hjärta, Himlen är oskyldigt blå). Huvudrollerna görs av Peter Viitanen (Ted, Vår tid är nu), Sandra Stojiljkovic (Tunna blå linjen) och Ville Virtanen (Jordskott, Svinalängorna).

En vibrerande het sommardag rullar Erwin med sin tankbil över Öresundsbron och in i Sverige, som han gjort så många gånger förr. Men det som ser ut som en rutinkörning är en nervös färd för honom. I tanken smugglar han åtta syriska flyktingar. Erwin gör det för att han vill hjälpa dem. Hans chef gör det för pengarna, för att rädda sitt åkeri. Gravida Mouna är en av flyktingarna. När hon och en febersjuk pojke inte klarar av den kvava luften i tanken, gömmer Erwin dem baktill i förarhytten. Plötsligt ser han en poliskontroll framför sig på vägen. Erwin har hamnat vid en punkt där hans liv kommer att ta en dramatisk vändning.

Anna Croneman, programchef för drama på SVT:
- Ända sedan Ulf Ryberg gav oss den prisbelönta serien Den gråtande ministern (1993) har vi sett fram emot tillfället när han på nytt skulle utforska det moraliska dilemmats tematik. Äntligen kommer den, serien som vi väntat på. I regi av Tova Magnusson och med en rad fantastiska skådespelare i rollerna.

Tova Magnusson, regissör:
- Försvunna människor är en historia med så hög densitet att jag hade svårt att resa mig ur soffan efter att ha sträckläst manusen. Det handlar bland annat om vad människor kan vara kapabla till för att rädda sig själva och vad som händer när man fullständigt sviker sin moraliska kompass.

Programchef för drama på SVT: Anna Croneman. Exekutiv producent SVT: Peter Zell. Serien spelas in på flera platser i Västra Götaland, bland annat i Göteborgsområdet, Alingsås, Bäckefors och Lerum under sommaren och hösten 2021, med planerad premiär under 2022.

Peter Viitanen,Sandra Stojiljkovic och Ville Virtanen. Foto: Niklas Maupoix/SVT
Regissör Tova Magnusson. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.