Inspelningsstart för TISDAGSKLUBBEN med Marie Richardson och Peter Stormare i rollerna

Marie Richardson och Peter Stormare, två av Sveriges mest hyllade skådespelare, möts för första gången på bioduken i TISDAGSKLUBBEN. Inspelningarna av denna varma och underhållande dramakomedi om kärlek, vänskap, mat och passion, har nu påbörjats i och omkring Göteborg.

Peter Stormare (foto: Prolounge) och Marie Richardson (foto: Anders Nicander) möts i Tisdagsklubben

Inspelningen av TISDAGSKLUBBEN påbörjades nyligen i och omkring Göteborg och i den starka rollistan finns förutom Marie Richardson och Peter Stormare även Sussie Eriksson, Carina M Johansson, Björn Kjellman, Ida Engvoll, Klas Wiljergård och Maria Sid. TISDAGSKLUBBEN, regisserad av Annika Appelin, är baserad på författaren Anna Fredrikssons manus, fritt efter sin egen roman.

"Jag ser så fram emot att få gestalta Karin i denna sinnliga och passionerade komedi tillsammans med mina väninnor i filmen. Att det är Peter Stormare som spelar stjärnkocken Henrik, gör detta extra spännande. Ett kärt återseende, vi spelade teater ihop med Ingmar Bergman för 30 år sen.", säger Marie Richardson

"Jag är mycket stolt och lycklig över att jag blev tillfrågad att vara med i TISDAGSKLUBBEN. Ett underbart manus, med unika karaktärer. Att det dessutom är skrivet av en kvinna, regisserat av en kvinna och huvudkaraktärerna är kvinnor gör detta till ett unikt projekt som bara kommer en gång i livet. Jag tackade nej till allting annat. Detta är en fantastisk resa som jag absolut vill vara med om." säger Peter Stormare och tillägger "Att Marie Richardson gör huvudrollen är ’the icing on the cake’. En Hälsingetös och en unik talang."

Karin och Sten firar 40-årig bröllopsdag med ett stort festbord dukat och stämningen på topp. Medan vännerna skålar i champagne upptäcker Karin att Sten har varit otrogen. Efter att ha levt ett liv med att passa upp på sin make och dotter, börjar Karin nu omvärdera sin tillvaro. När väninnorna övertalar henne att följa med på en matlagningskurs, träffar hon kocken Henrik. Bland kryddor, fräsande stekpannor och ångande dofter upptäcker Karin snart att det aldrig är för sent att våga följa sina drömmar.

"Min ambition är att göra en feelgood-karamell med viktiga frågeställningar i botten. En film som kombinerar njutbart skådespeleri, mänsklig svaghet och storhet i en sötsur blandning och låter oss drömma större", säger regissören Annika Appelin.

TISDAGSKLUBBEN är Annika Appelins första långfilm som regissör. Hon har lång erfarenhet inom filmproduktion och har tidigare regisserat kortfilmerna Evigt Unga, Att bli med barn och Vi ska ju inte ligga med honom. Appelin blir framöver även aktuell med polis-serien Huss med Karin Franz Körlof i huvudrollen.

TISDAGSBLUBBEN produceras av Jessica Ask och Åsa Karlsson för Anagram Sverige AB. Filmen samproduceras av Film i Väst, SF Studios, TV4/C More med stöd av Svenska Filminstitutet och distribueras av SF Studios med biopremiär 2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Film i Väst / Ulrika Grönérus, ulrika.gronerus@filmivast.se, +46 708-64 37 36

PR Tisdagsklubben / Manlin Sterner, manlin@manlin.se, +46 763-76 99 33

SF Studios / Mattias Lundin, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 700-99 88 71

Produktion / Jessica Ask, jessica.ask@sfstudios.se, +46-708-15 81 35

Regissör Annika Appelin. Foto: Anders Nicander

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser19.5.2021 14:02:02 CEST | Pressmeddelande

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.

Inspelningsstart för SVT:s Försvunna människor11.5.2021 10:15:56 CEST | Pressmeddelande

Nu har inspelningen av SVT:s nya spänningsserie Försvunna människor startat i Västra Götaland. Det är en nervkittlande historia i sex avsnitt om en vanlig lastbilschaufför och familjefar i en liten småstad, som begår ett ödesdigert misstag. Konsekvenserna ställer honom inför ett livsavgörande val. Försvunna människor produceras av Unlimited Stories i en samproduktion med SVT och Film i Väst och får planerad premiär 2022.

Inspelningsstart i Alingsås för LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta10.5.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag påbörjas inspelningen av LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta. Det är den sjunde filmen om de populära detektiverna Lasse och Maja och denna gång med filmdebuterande regissören Tina Mackic (Sommarskuggan). I huvudrollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. De erkända skådespelarna Suzanne Reuter och Henrik Hjelt kommer även medverka i den nya filmen som beräknas att ha premiär i februari 2022.

Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg till nattens Oscar för Bästa internationella film26.4.2021 04:16:35 CEST | Pressmeddelande

- Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg och Zentropa till nattens Oscar för Bästa internationella film. En runda till är en gripande historia med fantastiska skådespelarprestationer. Vi är oerhört stolta och glada över att ha fått vara med som samproducenter. Särskilt roligt är det att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götaland med ett stort västsvenskt filmteam. Det är första året med tre Oscarsnomineringar, varav två för Bästa internationella film. Detta är filmhistoria för oss, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.