Inspirationsdag för studie- och yrkesvägledare i Göteborg

Den 24 oktober anordnade Studentum och gymnasium.se Vägledarträffen i Göteborg - en förmiddag med föreläsningar speciellt utformade för studie- och yrkesvägledare. Vägledarträffen är ett återkommande evenemang som anordnas en gång per termin i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Till Vägledarträffen i Göteborg kom många studie- och yrkesvägledare för att lyssna till Blueberry College & Universitet, Ljungskile Folkhögskola och Centrala Studiestödsnämnden.

Denna gång fick studie- och yrkesvägledarna i Göteborg lyssna till inspirerande föreläsningar från Ljungskile Folkhögskola, Blueberry College och Universitet samt CSN, Centrala Studiestödsnämnden. Teman för träffen var folkhögskolan som utbildningsform och vilka möjligheter den kan erbjuda, utlandsstudier och hur CSN jobbar med studiehjälp för att göra studier möjligt för alla!

Dagen började med frukostmingel följt av föreläsningar och fika. Minglet var uppskattat av studie- och yrkesvägledarna då de fick möjlighet att nätverka, knyta kontakter samt ställa frågor till föreläsarna!

Under dagens föreläsningar ställdes det väldigt mycket frågor till föreläsarna - det var kul att se så många engagerade studie- och yrkesvägledare på plats i Göteborg! Det visar att Vägledarträffen som mötesplats verkligen behövs, säger Madeleine Hansen, kommunikationschef för gymnasium.se.

Vägledarträffen anordnas av Studentum och gymnasium.se, de två ledande söktjänsterna för eftergymnasiala respektive gymnasiala studier. Konceptet Vägledarträffen startades 2017 och har sedan dess bara ökat i antal besökare och popularitet. 2018 utökades träffen från Stockholm till att även hållas i Malmö och Göteborg. Våren 2020 har Vägledarträffen även premiär i Umeå!

Vägledarträffen i Göteborg var den sista för i höst, men eventet återvänder i vår. Läs mer om vårens träffar här!