Inspireras till grönare matvanor på Vegovision i helgen

Djurens Rätt Umeå bjuder än en gång in till Norrlands största mässa om vegansk mat och livsstil - Vegovision. Mässan som blivit en besökarsuccé bjuder på god mat, lärorika föreläsningar och en bredd av utställare med olika veganska produkter.

När dörrarna öppnas klockan 11.00 på lördag bjuds de 100 första besökarna på goodie bags med produkter från Brämhults, Kung Markatta, Sackeus, Vego Magasinet, Quorn och Simris Alg.

Det blir föreläsningar från bland andra Läkare för framtiden och Svensk mat- och miljöinformation (SMMI). Dessutom så blir det öppet kök med vegoprofilen Mattias Kristiansson från Matmagasinet VEGO. I köket kommer det tillagas allt från tofurätter, tempeh och sushi till glass och rawfood. Besökarna kommer även att kunna provsmaka några recept från Mattias Kristianssons senaste bok Välkommen till vegoriket.

- 1 av 10 svenskar äter idag vego (Djurens Rätt/Demoskop 2014) och intresset för vegoprodukter har aldrig varit större! Vi vill att så många som möjligt ska veta hur enkelt det faktiskt är att leva djurvänligt och är otroligt stolta över variationen av både utställare och föreläsare vi kommer erbjuda i år. Det här kommer bli den bästa Vegovision hittills, säger Frida Jonsson, Vegovision.

VEGOVISION 2015

Tid: Lördag 19 September 11.00 – 17.00
Plats: Universum, Umeå Universitet
Inträde: 60 kr (medlemmar i Djurens Rätt går in gratis)
Sponsorer: VEGO, Lysekils, ICA, Hälsans Kök, Green Laces, Orient Falafel AB och Oumph!

Du som blir medlem på plats i entrén går in gratis och får dessutom en fin present som tack.

Kontakt Vegovision

David Grundberg
david.grundberg@vegovision.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.