Instagram-profiler vinner nytt pris för sin samhällspåverkan

I helgen delades Djurens Rätts nyinstiftade utmärkelse Elna Tenow-priset ut för första gången. Den historiska första mottagaren blev Instagram-kontot ”Vegansk Matlåda”, som prisas för sitt pragmatiska och positiva synsätt när det gäller vego.

Vinnarna av Elna Tenow-priset 2019, Emma och Amelia Oller Westerberg, tillsammans med Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Bergvall.

På mindre än två år har de gått från noll till att idag engagera 30 000 följare. Genom Instagram-kontot ”Vegansk Matlåda” sprider systrarna Emma och Amelia Oller Westerberg sitt budskap: Att rädda världen – en vegansk matlåda i taget.

-Vi tycker det är helknasigt att någon väljer att äta djur när en kan äta någon av alla smarriga rätter vi lägger ut recept på. Så vi försöker visa hur gott en kan äta utan att skada några djur, säger Emma och Amelia Oller Westerberg.

För allra första gången delar Djurens Rätt i år ut Elna Tenow-priset. Utmärkelsen delas ut till den som kan, vill och har vågat att bidra till en positiv samhällsförändring för djuren.

Elna Tenow-priset delades ut i samband med mässan Vegovision i Stockholm och ersätter Djurens Rätts tidigare pris Guldråttan, som funnits sedan 1987.

- Vi är otroligt ärade och kan knappt fatta att vi har vunnit priset. Vi ser det som den finaste utmärkelsen “Vegansk Matlåda” skulle kunna få och ett fantastiskt fint kvitto på att det vi gör uppskattas, säger systrarna Oller Westerberg.

För dem är Instagram-kontot ett hjärteprojekt och ett sätt att lyfta frågan om veganism.

- Priset är definitivt ett järn i elden som kommer få oss mer motiverade att fortsätta sprida vegoinspiration och hjälpa till att göra tröskeln lägre för alla som vill äta och leva veganskt, säger Emma och Amelia Oller Westerberg.

Med Elna Tenow-priset vill Djurens Rätt knyta an till sin historia och lyfta fram vikten av att våga gå före sin tid. Pristagaren ska vara en samhällsaktör som inom sitt område agerar i och påverkar samhället till det bättre för djuren.

Motivering Elna Tenow-priset 2019

“Instagram-kontot ”Vegansk Matlåda” har på två år gått från noll till att idag engagera närmare 30 000 följare. De tar sig an vegopeppandet med ett pragmatiskt, positivt synsätt, med välkomponerade recept och ett vaket öga för hur den tekniska plattformen kan användas till fullo.”

Bakgrund Elna Tenow

Elna Tenow ledde Djurens Rätt (dåvarande Nordiska samfundet mot vetenskapliga djurförsök) tillsammans med maken Christian L. Tenow från början av 1900-talet. 1902 startade hon tidningen "Medlemsbladet", som 1909 bytte namn till Djurens Rätt. Elna Tenow var en tidig förespråkare av vegetarisk kost för djurens och hälsans skull.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt kritiserar beslut om nedlagd utredning mot Guldfågeln: Brott mot djurskyddslagen måste få konsekvenser21.10.2019 13:43:25 CESTPressmeddelande

Först kom larmrapporter om tusentals kycklingar med brutna vingar. I april 2019 kom ytterligare rapporter om att kycklingar skållats levande på Guldfågelns slakteri på Öland. Nu läggs utredningen om det senare ner, trots att hanteringen enligt åklagaren strider mot djurskyddslagen. Ett upprörande exempel på hur den svenska djurskyddslagen misslyckas anser Djurens Rätt.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.