Installatörsföretagen har nytt Teknikinstallationsavtal på plats

Installatörsföretagen har tecknat ett nytt Teknikinstallationsavtal med Byggnads. Avtalet löper över 29 månader, följer märket på 5,4 procent och innefattar bland annat ökad flexibilitet när det kommer till veckoarbetstid.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Installatörsföretagen har tecknat ett nytt Teknikinstallationsavtal med fackförbundet Byggnads. Givande och utvecklande förhandlingar, trots en orolig omvärld, har lett till ett gemensamt avtal. Avtalet löper över 29 månader, följer märket på 5,4 procent och innehåller flertalet saker som gynnar både arbetsgivare och arbetstagare inom bygg- och installationssektorn.

- Vi är nöjda med avtalet. Speciellt i dessa oroliga tider när förutsättningarna är svåra för många arbetsgivare och arbetstagare. Då är det väldigt föredömligt att vi och Byggnads tar ett gemensamt ansvar för att stärka och utveckla branschen genom ett kollektivavtal som är än mer verksamhetsanpassat. Det är vad vår bransch behöver idag, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Det nya avtalet innehåller:

• En lång avtalsperiod på 29 månader, som stärker och tryggar våra medlemsföretag
  • Ökad flexibilitet i utläggning av veckoarbetstid
  • Förenklat förfarande för företag som behöver dispens för nattarbete
  • Skyldighet för Byggnads att meddela Installatörsföretagen om Byggnads begär tvisteförhandling med medlemsföretag, vilket ger oss en möjlighet att redan i ett tidigt skede hjälpa medlemsföretag som hamnar i tvist
  • Förhandlingsordning vid ackordstvister vilket även den gör att Installatörsföretagen får större möjlighet att stötta företagen vid eventuell tvist

- Vårt fokus har hela tiden varit att förstärka och förenkla för vår bransch, att våra medlemsföretag ska få ännu bättre utgångsläge att bedriva sina verksamheter. Därför ser vi nu i avtalet bland annat en ökad flexibilitet när det kommer till veckoarbetstid och förenklingar inom olika processer i avtalet. Vi ser även ett tydliggörande att företagens MB-grupp (medbestämmandegrupp) kan få mandat från Byggnads att förhandla på företaget, detta oavsett fråga. Vi vill att våra kollektivavtal ska vara öppna och välkomnande för alla, och det tycker vi att vi har lyckats med när det kommer till det nya Teknikinstallationsavtalet, säger Niklas Beskow, ansvarig för Teknikinstallationsavtalet på Installatörsföretagen.

Kontakt:

Niklas Beskow, avtalsansvarig för Teknikinstallationsavtalet, Installatörsföretagen

Eva Strindberg, pressansvarig, Installatörsföretagen

Avtal 2020: Svenska Elektrikerförbundet missar chansen att skapa framtidens bransch19.11.2020 12:12:55 CET | Pressmeddelande

Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) har nått en överenskommelse gällande Installationsavtalet. Överenskommelsen löper över 29 månader och följer märket på 5,4 %. Tyvärr avvisar SEF möjligheten att utvidga kollektivavtalet till nya grupper, vilket innebär att gemensamma vägar för att följa den tekniska utvecklingen och skapa framtidens klimatsmarta lösningar saknas i avtalet. Därmed finns en uttalad besvikelse hos Installatörsföretagen.