Installatörsföretagen har växlat yrkanden för Tjänstemannaavtalet

Installatörsföretagen har växlat yrkanden inför årets avtalsförhandlingar med Ledarna, Unionen och Sveriges Ingenjörer. Det nya Tjänstemannaavtalet ska vara på plats den 1 maj 2023.
Från vänster: Evelina Kassberg, Installatörsföretagen, Nikita Nabavi, Unionen, Irena Franzen, Ledarna och Ragna Boustedt, Sveriges Ingenjörer.

Årets avtalsrörelse präglas av en ökande inflation, krig i vårt närområde samt skenande el- och drivmedelspriser. Svensk ekonomi väntas krympa med 0,8 procent i år enligt EU-kommissionens prognoser, varslen ökar och Konjunkturinstitutet bedömer att Sverige går in i lågkonjunktur som förväntas pågå ända till 2025.

- Bygginvesteringarna bedöms minska med 10 procent bara i år. Det kommer att få konsekvenser för våra företag. Vi ser redan varsel i branschen, inte minst bland tjänstemän. De är samtidigt en otroligt viktig resurs för företagen med sitt ledarskap i tuffare tider. Årets avtalsförhandlingar kräver att parterna tar ansvar för sysselsättningen och bidrar till att stärka företagens konkurrenskraft, säger Ola Månsson, vd för Installatörsföretagen.

Avtalsperioden som följde efter 2020 års avtal har präglats av ett konstruktivt och lösningsorienterat samarbete mellan parterna. Parterna har arbetat tillsammans i ett flertal arbetsgrupper och bland annat tagit fram nytt stödmaterial inför lönerevisionen

- Vi behöver fortsätta arbeta för att ge branschen rätt förutsättningar att utvecklas, vara lönsam och samtidigt bli ännu bättre på att behålla duktiga tjänstemän i våra företag. Det är viktigt att Tjänstemannaavtalet är ett individanpassat och verksamhetsnära kollektivavtal. Vi yrkar bland annat att avtalet tillförs en regel om att tjänstemän med kortare anställning än tre månader ska kompenseras med semesterersättning i stället för semesterledighet, säger Evelina Kassberg, avtalsansvarig för Tjänstemannaavtalet hos Installatörsföretagen.

När det gäller kostnadsnivå och avtalsperiod utgår Installatörsföretagen från att parterna följer det så kallade märket. Principen om sifferlösa avtal ska respekteras för Ledaravtalet och Sveriges Ingenjörers löneavtal.

Tjänstemannaavtalet samförhandlas med Glasbranschföreningen, MaskinentreprenörernaMåleriföretagen i Sverige och Plåt & Ventföretagen och ska vara på plats den 1 maj 2023.

Läs mer om avtalsrörelsen och yrkanden i sin helhet på www.in.se/avtal2023

Rent vatten, ljus, frisk luft, värme och kyla. Det är viktiga byggstenar i vårt moderna samhälle och förutsättningar som många tar för givet. Vi står nu inför en klimatomställning där smarta installationer har en nyckelroll att spela för att du och jag ska kunna fortsätta leva våra liv som idag – även i framtiden.

Hos oss samlas installationsbranschens företag som steg för steg gör världen mer klimatsmart genom elektrifiering, energieffektivisering och hållbara installationer. Det är våra 3 700 medlemsföretag med sina 56 000 medarbetare som gör det möjligt för Sverige att nå klimatmålen.

Vi är Installatörsföretagen och vårt uppdrag är brett. Vi stöttar våra medlemsföretag i deras vardag, samtidigt som vi företräder branschen i debatten och arbetar för att trygga framtidens arbetskraft. När installatörerna ska starta, driva eller utveckla sina företag, då står vi vid deras sida och hjälper dem att bli bättre arbetsgivare och mer framgångsrika som företagare.

Tillsammans skapar vi förutsättningarna för ett modernt, klimatsmart och hållbart Sverige. Det är vi som gör det möjligt.

Ny yrkesskola och lärlingsutbildning förbättrar kompetensförsörjningen16.2.2024 13:38:25 CET | Pressmeddelande

En viktig komponent för att lösa kompetensförsörjningen för företagen inom installationsbranschen är möjligheten för vuxna att kunna utbilda sig och yrkesväxla. Utredningen Långsiktig och behovsanpassad yrkesutbildning för vuxna som idag överlämnades till regeringen har potential att skapa nya möjligheter för just detta. Utredningen har gjort en stor översyn av yrkesvux. Bland annat handlar det om lärlingsutbildningar, se över den statliga finansieringen av utbildningsformen och föreslå en helt ny utbildningsmodell på gymnasial nivå.