Installatörsföretagen

Installatörsföretagen och Byggnads har tecknat nytt kollektivavtal

Installatörsföretagen har tecknat ett nytt Teknikinstallationsavtal VVS & Kyl med fackförbundet Byggnads. Det nya avtalet gör det möjligt att fortsatt bemanna projekt på ett sätt som stöder branschens behov. Avtalstiden löper från den 1 maj 2023 till och med den 30 april 2025 och följer lönenivåerna enligt ”märket” på 7,4 procent.
Henrik Junzell och Torbjörn Hagelin.

- Vi är stolta över att ha nått en ny överenskommelse. Vår bransch behöver enkla och smidiga regler för att bemanna olika projekt och vi har försvarat förutsättningarna för detta. Målet med våra kollektivavtal är att de ska stärka företagens verksamhet och säkerställa ordning och reda i branschen,säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.

Förhandlingarna har huvudsakligen kretsat kring frågor om installationsprojekts möjlighet till snabb och flexibel bemanning samt sund konkurrens.

- Vi har haft förhandlingar där vi varit överens om mycket, med undantag för ett område. De förenklade regler för att anlita underentreprenörer som finns i vårt kollektivavtal har Byggnads velat avveckla. Behov av att öka upp bemanningen i projekt uppstår inte bara när arbetet kräver det. Det är också ett sätt att skapa en bra arbetsmiljö för företagens medarbetare genom att snabbt kunna ta in extra resurser vid sjukdom, vab och semester. Vi är glada att systemet blir kvar, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Installationsbranschen spelar en viktig roll i den energi- och klimatomställning som Sverige är inne i. Installatörsföretagen arbetar för att skapa verksamhetsanpassade och individnära kollektivavtal som på bästa sätt bidrar till en positiv samhällsutveckling. Det stärker branschens attraktivitet, företagens konkurrenskraft och gör det möjligt att möta de svängningar samhället går igenom i form av pandemi, inflation och stundande lågkonjunktur.

Läs mer om det nya Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl här.

Henrik Junzell och Torbjörn Hagelin.
Ola Månsson
Henrik Junzell

Installatörsföretagen
Ringvägen 100

+46 8 762 76 00https://www.in.se/

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 3 700 medlemsföretag med närmare 56 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.

Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.

Följ Installatörsföretagen

Senaste pressmeddelandena från Installatörsföretagen

Utvidgat lönegolv försenar elnätsutbyggnaden17.4.2024 10:55:06 CEST | Pressmeddelande

Fram till 2033 räknar Svenska Kraftnät med att det krävs investeringar i elnäten på omkring 170 miljarder kronor. Samtidigt riskerar ett nytt lönegolv för arbetskraftsinvandrare att leda till att tio procent av de elektriker som bygger och underhåller Sveriges elnät får lämna Sverige. Detta blir ett dråpslag för elnätsutbyggnaden och förslaget borde därför kastas i papperskorgen, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

Byggkris spiller över på installationsbranschen – men ljusning finns8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den totala installationsvolymen minskade med 10 procent under 2023 och kommer att fortsätta minska något under 2024, det visar Installatörsföretagens senaste konjunkturrapport Marknadsläget. Det halverade bostadsbyggandet får effekter på installationsbranschen och många företag skiftar nu fokus från nybyggnation till andra verksamhetsområden. Samtidigt visar rapporten att de norrländska industrisatsningarna innebär en mer positiv utveckling för branschen i norr.