Schibsted

Insurello tar in 25 miljoner kronor i nyemission

Dela
Insurello tar in 25 miljoner kronor i en nyemission där Schibsted Growth blir ny delägare och Luminar Ventures utökar sin existerande investering. Insurello är en uppstickare inom försäkringsbranschen med en digital tjänst som hjälper kunderna att på ett enkelt sätt söka försäkringsersättning vid personskador.
Pontus Ogebjer, Schibsted Growth, Marcus Janback, Insurello och Jacob Key, Luminar
Pontus Ogebjer, Schibsted Growth, Marcus Janback, Insurello och Jacob Key, Luminar

Insurello har sedan starten 2017 blivit utsett till ett av top-100 Insurtech bolag i världen samt dubblat personalstyrkan det senaste året till att idag vara 30 personer.

- Vi älskar fintech och vi älskar Insurellos vision att förenkla för konsumenter, något som vi på Schibsted stöttar fullt ut. Marcus har också både samlat ett starkt team och byggt en imponerande produkt som tydligt utgår från konsumenternas behov. Det är något som vi gärna investerar i och hjälper att utveckla vidare, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted Growth.

- Marcus är en mycket driven och talangfull entreprenör, som har överlevererat på alla fronter sedan vi investerade första gången. Bland annat genom att stärka upp teamet med erfarna och talangfulla personer inom growth, produktutveckling och tech vilket är en mycket viktig egenskap hos en grundare. Insurello växer fort men har bara petat på ytan av det värdeskapande som digitalisering kommer att medföra till försäkringsbranschen, säger General Partner Jacob Key på Luminar Ventures.

Personskador drabbar ca 600 000 människor varje år, men många av dessa missar att hämta ut den ersättning de är berättigade till. Detta beror på flera faktorer men framförallt för att det är krångligt för kunderna att driva och förstå processen för att få ut den ersättning man har rätt till.

- Vi kämpar för att alla ska få rätt ersättning, oavsett tidigare erfarenhet, kunskap eller bakgrund. Tyvärr missar många att få pengar som de har rätt till. Vi kan hjälpa försäkringsbolagen att automatisera och förenkla sin hanteringsprocess av dessa fall via vår plattform, och på så vis även hjälpa fler privatpersoner att få rätt ersättning, säger Marcus Janback, vd och grundare av Insurello.

Det nya kapitalet ska framförallt användas för produktutveckling. Men en viktig del blir också att skapa medvetenhet kring rätten till ersättning vid olika sorters personskador.


För ytterligare information kring Insurellos nyemission, kontakta:

Marcus Janback, Insurello: +46 790 111 222 eller marcus@insurello.se

Pontus Ogebjer, Schibsted Growth: +46 70 525 21 47 eller pontus.ogebjer@schibsted.com

Jacob Key, Luminar: +46 (0) 730 378 002 eller jacob.key@luminarventures.com

Historien bakom Insurello: 

Under sin skadedrabbade barndom fick Marcus hjälp med sina försäkringsärenden av sin mor som jobbat som skadereglerare på försäkringsbolag i över 20 år. Hans ärenden var alltid i trygga händer hos en expert och hon såg till att rätt utbetalning betalades ut av försäkringsbolaget, och om det fanns andra försäkringar som gällde som man vanligtvis inte känner till. När Marcus sedan i vuxen ålder insåg hur många vänner som missade möjligheten att få ut rätt ersättning så uppkom idén om att starta Insurello, där vi har transformerat expertisen från Marcus mor till en enkel digital lösning så att du som kund får den ersättning du förtjänar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Pontus Ogebjer, Schibsted Growth, Marcus Janback, Insurello och Jacob Key, Luminar
Pontus Ogebjer, Schibsted Growth, Marcus Janback, Insurello och Jacob Key, Luminar
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye