Integrations- och migrationsminister Anders Ygeman och Målarnas förbundsordförande Mikael Johansson talar i Kronoberg på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar integrations- och migrationsminister Anders Ygeman i Växjö och Mikael Johansson, Målarnas förbundsordförande, i Alvesta.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Växjö talar integrations- och migrationsminister Anders Ygeman och i Alvesta talar Mikael Johansson, Målarnas förbundsordförande.

– Vi ser fram emot att välkomna Målarförbundets ordförande Mikael Johansson som huvudtalare i Alvesta. Den samverkan vårt parti har med fackföreningsrörelsen är oerhört viktig och vi är glada att kunna manifestera denna på arbetarrörelsens högtidsdag första maj, säger Sebastian Ohlsson, AK-ordförande i Alvesta.

Tid och plats Alvesta

11.00 Marschstart från Allbotorget

12.00 Tal och firande, Alvesta Folkets Hus

– I en orolig tid visar det sig återigen att solidaritet är det mest hållbara sättet att bygga ett samhälle på. Tillsammans skapar vi framtidens möjligheter, därför firar vi första maj, säger Martin Edberg, AK-ordförande i Växjö.

Tid och plats Växjö

14.15 Avmarsch Liedbergsgatan 31

15.00 Tal och firande, Linnéparken

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Per Jodenius, per.jodenius@socialdemokraterna.se, 070-546 66 60

Lokal presskontakt: Sebastian Ohlsson, sebastian.ohlsson@alvesta.se, 070-8863167

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-7002683

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.