Intendia Group satsar på digital innovation genom nyrekrytering - Annika Renestam ny Chief Digital Officer

En av Skandinaviens största utbildningskoncerner, Intendia Group, stärker sin satsning inom det digitala området genom tillsättningen av Annika Renestam som Chief Digital Officer. Annika kommer närmast från mjukvaruföretaget Episerver där hon haft rollen som Vice President Global Education Services.

-        Hela utbildningssektorn är mitt inne i en digital transformation och jag vill påstå att det är först nu vi börjar se de riktigt stora möjligheterna att skräddarsy form, innehåll och pedagogisk modell utifrån varje deltagares behov och förutsättningar. Därtill kommer nya möjligheter att mäta, följa upp och analysera effekten av lärandet, säger Anders Hvarfner, koncernchef Intendia Group.  Jag är oerhört glad att välkomna Annika Renestam som har en unik spetskompetens och erfarenhet från mjukvaruindustrin i kombination med tidigare ledarerfarenhet från utbildnings- och friskolesektorn. Vi behöver ledare med Annikas profil för att kunna göra de rätta strategiska vägvalen och skapa framtidens utbildningslösningar.

-        Att få arbeta med digitalisering i utbildningsbranschen, i ett bolag som Intendia Group som verkligen satsar på utveckling och omvandling, är sannerligen en drömsituation. Jag ser oerhört mycket fram emot att vidareutveckla den digitala strategin som ska ta utbildningsfrågorna till nästa nivå och verkligen kunna bidra till samhällsnytta, effektivisering och tillgänglighet för många fler, utanför nuvarande gränser, säger Annika Renestam.

Annika Renestam tillträder sin nya tjänst i början av april och kommer att ingå i koncernens ledningsgrupp.

Intendia Group är en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Koncernen omfattar tolv starka och självständiga varumärken och varje år utbildas och utvecklas över 40 000 elever och deltagare hos oss. Genom ett växande antal internationella samarbeten och partnerskap finns verksamheten också representerad på många olika platser runt om i världen, till exempel i USA, Australien, Tanzania och Etiopien, utöver ett flertal länder i Europa.

I Sverige bedriver koncernen verksamhet genom Berghs School of Communication, Iris, Medlearn och Competens. I Norge bedrivs verksamhet genom Bilder Nordic School of Photography, Bjørknes Høyskole, Bjørknes Privatskole, Joblearn, Junglemap, NKI, SoFI – School of Fashion Industry och Treider.