Intendia Group tar plats på utbildningsscenen

En av Skandinaviens största utbildningskoncerner Intendia Group, tidigare
Anthon B Nilsen Utdanning, aviserar att man i och med namnbytet vill spela en mer framträdande roll inom arbetsmarknads- och vuxenutbildningsområdet.

- Även om utbildningskoncernen funnits i nästan tjugo år - och några av dess utbildningsföretag i över hundra - så känner vi att vi bara är i början av en lång resa, säger Lars Buer, styrelseordförande för Intendia Group. Detta blir en spännande resa både i den svenska och norska utbildningsbranschen, men vi har också en utblick mot världen med klara internationella ambitioner. Med namnbytet vill vi tydliggöra skillnaden mellan ägaren Anthon B Nilsen och den verksamhetsdrivande utbildningskoncernen Intendia Group. Vi vill också genom namnet Intendia signalera vår avsikt, vår intention, att våra utbildningar alltid ska leda till “win-win-win” för individen, arbetsgivaren och samhället, avslutar Lars Buer.

- Arbetslivet förändras i allt snabbare takt och med det följer en förväntan att vi i vuxen ålder måste ”lära om och lära nytt”, säger Anders Hvarfner, koncernchef för Intendia Group. Därför är det angeläget att vi som utbildningsaktör blir en konstruktiv pådrivare i dialogen med arbetsgivare, myndigheter och politiska beslutsfattare. Vår innovationskraft är oerhört stark så jag ser fram emot att vi alla kan hjälpas åt att höja tempot från identifierat behov till genomförd utbildning. Både för att hjälpa människor in på arbetsmarknaden och för att arbetsgivare ska finna eller behålla medarbetare med rätt – ständigt uppdaterad – kompetens, understryker Anders Hvarfner.

Om Intendia Group

Intendia Group är en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Koncernen omfattar tolv starka och självständiga varumärken och varje år utbildas och utvecklas över 40 000 elever och deltagare hos oss. Genom ett växande antal internationella samarbeten och partnerskap finns verksamheten också representerad på många olika platser runt om i världen, till exempel i USA, Australien, Tanzania och Etiopien, utöver ett flertal länder i Europa.

I Sverige bedriver koncernen verksamhet genom Berghs School of Communication, Competens, Iris och Medlearn. I Norge bedrivs verksamhet genom Bilder Nordic School of Photography, Bjørknes Høyskole, Bjørknes Privatskole, Joblearn, Junglemap, NKI, SoFI - School of Fashion Industry och Treider.