Intensivt arbete för att tåg och bussar ska gå i tid

Dela
Läget i kollektivtrafiken är fortsatt ansträngt med sent inställda tåg- och bussturer och sen information. UL arbetar intensivt tillsammans med trafikföretagen för att minska påverkan för resenärerna.

– Inställda avgångar påverkar hela samhället. Skolelever, arbetstagare, vårdbesökande, företag och fritidsresor är påverkade av att tåg och bussar inte går enligt beställd tidtabell. Vi arbetar intensivt för att underlätta när störningar inträffar och för att se till att kollektivtrafiken återgår till att vara som ska vara: trygg, säker och förutsägbar, säger trafikdirektör Karin Svingby.

Från mitten av juni har de trafikföretag som ansvarar för tågtrafiken och regionbusstrafiken rapporterat att de inte kan köra enligt tidtabell eftersom de saknar personal. Turer har dragits in med mycket kort varsel vilket påverkar resenärers möjlighet att både planera och genomföra resor.

– I och med det allvarliga läget med fortsatta problem med sent inställda turer i både tåg- och busstrafiken har vi inrättat en särskild stab som leder arbetet med att identifiera och genomföra ytterligare åtgärder, säger Karin Svingby.

UL följer upp trafiken dagligen och UL betalar bara för trafik som körts och utfärdar viten för inställd trafik. UL har också förstärkt uppföljningen av informationsflödet och att prioriterade linjer körs. För Mälartåg ansvarar Mälardalstrafik för uppföljning och avtalsefterlevnad.

– Huvudproblemet ligger hos trafikföretagen, som saknar bemanning för att kunna köra trafiken enligt avtal men vi gör allt vi kan för att minska påverkan för resenärerna, säger Karin Svingby.

UL publicerar löpande information om aktuella trafikförändringar i reseplanerare på ul.se och i UL-appen. Information om inställda turer kommer från trafikföretagen och den kommer ibland väldigt sent och når då inte resenären i tid.

Enligt avtal ska busstrafikföretagen prioritera resor till och från länets skolor samt vissa stomlinjer med många resenärer. Detta för att alla skolbarn och gymnasieelever ska ha bra förutsättningar att ta sig till skolan i tid. Linje 811, linje 804, linje 844 och linje 823 prioriteras i nuläget före expressbussar.

– Vi har fortsatt en lång väg att gå, och vi önskar att vi kunde ange en tidpunkt när alla tåg och bussar går enligt tidtabell och all information är uppdaterad och korrekt i appen. Där är vi inte än, men jag hoppas att resenärerna snart ska kunna se en förbättring, säger Karin Svingby, trafikdirektör.


Råd till resenärer:
Om din resa blir mer än tjugo minuter försenad och du köpt din biljett via UL, kan du ansöka om förseningsersättning hos UL. Just nu är handläggningstiden längre än normalt på grund av att det är många som råkat ut för detta, men alla ärenden kommer att bli behandlade.

Om du har en smartphone kan du ladda ner UL:s app. I den kan du prenumerera på störningsinformation för de linjer du brukar åka med. Om turen är försenad eller inställd får du ett meddelande, en så kallad push-notis i appen.

Information om aktuellt trafikläge finns på UL:s webbplats, www.ul.se

Nyckelord

Kontakter

Om

Trafik och samhälle
Trafik och samhälle



Följ Trafik och samhälle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye