Intensivt arbete för att tåg och bussar ska gå i tid
– Inställda avgångar påverkar hela samhället. Skolelever, arbetstagare, vårdbesökande, företag och fritidsresor är påverkade av att tåg och bussar inte går enligt beställd tidtabell. Vi arbetar intensivt för att underlätta när störningar inträffar och för att se till att kollektivtrafiken återgår till att vara som ska vara: trygg, säker och förutsägbar, säger trafikdirektör Karin Svingby.
Från mitten av juni har de trafikföretag som ansvarar för tågtrafiken och regionbusstrafiken rapporterat att de inte kan köra enligt tidtabell eftersom de saknar personal. Turer har dragits in med mycket kort varsel vilket påverkar resenärers möjlighet att både planera och genomföra resor.
– I och med det allvarliga läget med fortsatta problem med sent inställda turer i både tåg- och busstrafiken har vi inrättat en särskild stab som leder arbetet med att identifiera och genomföra ytterligare åtgärder, säger Karin Svingby.
UL följer upp trafiken dagligen och UL betalar bara för trafik som körts och utfärdar viten för inställd trafik. UL har också förstärkt uppföljningen av informationsflödet och att prioriterade linjer körs. För Mälartåg ansvarar Mälardalstrafik för uppföljning och avtalsefterlevnad.
– Huvudproblemet ligger hos trafikföretagen, som saknar bemanning för att kunna köra trafiken enligt avtal men vi gör allt vi kan för att minska påverkan för resenärerna, säger Karin Svingby.
UL publicerar löpande information om aktuella trafikförändringar i reseplanerare på ul.se och i UL-appen. Information om inställda turer kommer från trafikföretagen och den kommer ibland väldigt sent och når då inte resenären i tid.
Enligt avtal ska busstrafikföretagen prioritera resor till och från länets skolor samt vissa stomlinjer med många resenärer. Detta för att alla skolbarn och gymnasieelever ska ha bra förutsättningar att ta sig till skolan i tid. Linje 811, linje 804, linje 844 och linje 823 prioriteras i nuläget före expressbussar.
– Vi har fortsatt en lång väg att gå, och vi önskar att vi kunde ange en tidpunkt när alla tåg och bussar går enligt tidtabell och all information är uppdaterad och korrekt i appen. Där är vi inte än, men jag hoppas att resenärerna snart ska kunna se en förbättring, säger Karin Svingby, trafikdirektör.
Råd till resenärer:
Om din resa blir mer än tjugo minuter försenad och du köpt din biljett via UL, kan du ansöka om förseningsersättning hos UL. Just nu är handläggningstiden längre än normalt på grund av att det är många som råkat ut för detta, men alla ärenden kommer att bli behandlade.
Om du har en smartphone kan du ladda ner UL:s app. I den kan du prenumerera på störningsinformation för de linjer du brukar åka med. Om turen är försenad eller inställd får du ett meddelande, en så kallad push-notis i appen.
Information om aktuellt trafikläge finns på UL:s webbplats, www.ul.se
Nyckelord
Kontakter
Karin SvingbyTrafikdirektörRegion Uppsala, Trafik och Samhälle
Tel:018-617 48 83karin.svingby@regionuppsala.seMaria HasselgrenPresschefRegion Uppsala, Trafik och Samhälle
Tel:072-202 48 64maria.k.hasselgren@regionuppsala.seOm
Följ Trafik och samhälle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle
Allt fler valde att resa med UL år 202311.3.2024 10:22:03 CET | Pressmeddelande
I fjol gjordes 44 miljoner resor i UL-trafiken och resandestatistiken för helåret 2023 visar att allt fler väljer att resa med Region Uppsalas kollektivtrafik. I Enköping har antalet resor i stadstrafiken ökat med hela 25 procent och i regionbusstrafiken görs drygt 25 000 resor per dag, vilket är en ökning med fyra procent sedan 2022.
Region Uppsala har certifierat flest bussförare i landet i år15.12.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
204 förare har genomgått branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks förarcertifiering i år. Det är flest i landet och betydligt fler än tvåan på listan, Region Örebro, där 175 förare certifierats. Förarna certifieras efter en utbildning i service och bemötande för att öka trygghet, säkerhet och kvalitet för både förare och resenärer.
Ny busslinje i Bålsta från söndag7.12.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
På söndag 10 december tas linje 34 mellan Bålsta station och Logistik Bålsta i bruk. Linjen är den första av fyra busslinjer i det busslinjenät som lanseras i Bålsta. Målsättningen är att övriga linjer lanseras under hösten 2025. Busslinjenätet har utvecklats i samarbete mellan Håbo kommun och Region Uppsala.
Region Uppsala tar fram affärsmodell för reklam i kollektivtrafiken24.11.2023 09:15:18 CET | Pressmeddelande
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden har gett förvaltningen Trafik och samhälle i uppdrag att ta fram ett förslag på en ny affärsmodell för reklam i kollektivtrafiken. Förslaget ska presenteras för nämnden i mars nästa år.
Måndag kväll återgår bussarna till ordinarie linjesträckning i Heby29.9.2023 16:10:17 CEST | Pressmeddelande
UL har tillsammans med Heby kommun och polisen fattat beslut om bussarna ska återgå till ordinarie linjesträckning i Heby från och med måndag kväll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum