Interflora hyllar och lyfter kvinnan med smyckade statyer

För tredje året i rad kommer Interflora att hylla och ge kvinnan lyskraft i det offentliga rummet. Företaget kommer att låta smycka samtliga namngivna kvinnliga statyer i Sverige med blommor under helgen för Internationella kvinnodagen, den 6–8 mars. Syftet är att belysa den ojämna fördelningen av män och kvinnor i det offentliga rummet.
Interflora - Margaretha Krook

Idag föreställer endast cirka tio procent av alla statyer i Sverige namngivna kvinnor. Det påverkar vår världsbild, inte minst våra barns. Därför har Interflora upprättat fonden, ”The Power of Flower Fund” med målet att skapa en namngiven kvinnlig staty 2021. Under Internationella kvinnodagen, den 8 mars, kommer 20 procent av intäkterna från onlineförsäljningen oavkortat att gå till fonden.

– I år smyckar vi återigen kvinnliga statyer över hela landet med blommor för att ge kvinnorna lyskraft och utrymme. Från Charlotte Kalla i Tärendö till Birgit Nilsson i Båstad. De personer som vi sätter på piedestal påverkar allas vår världsbild. Små tjejer och killar måste också kunna se kvinnliga statyer som representerar status, auktoritet och framgång. Vi vill, på vårt sätt och med vår produkt bidra till att ge en rättvis bild av historien, spegla det samhälle vi lever i och inspirera fler kvinnor till stordåd, säger Louisa Blomstrand marknads- och e-handelschef på Interflora.

Den 5 mars placerade Interflora även en hyllning till författaren, professorn och den tidigare ständiga sekreteraren i Svenska Akademien, Sara Danius, på Norrmalmstorg i Stockholm.

– Vi vill hedra och hylla Sara Danius och låta henne stå som en blomstrande symbol och förebild för hur kvinnan kan och borde få ta plats. Sara Danius har lämnat djupa avtryck hos så många, och hon kommer att inspirera även framtida generationer. Hon utmanade. Hon vågade. Hon lyssnade och agerade när många avstod. Alltid storslagen och skärpt. En feministisk och intellektuell ikon, säger Louisa Blomstrand marknads- och e-handelschef på Interflora.

Skänk en gåva till Sara Danius minnesfond
Familjen har startat Sara Danius minnesfond för kvinnliga banbrytare inom essäistik och kritik. Skänk gärna en gåva. Bankgiro 5391-4727.

Interflora - Fredrika Bremer

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljs Blommogram genom interflora.se och cirka 550 fristående blomsterbutiker.