Interflora placerar fredssymbol på Norrmalmstorg

Inför Internationella kvinnodagen placerar Interflora en blomstrande fredssymbol på Norrmalmstorg i Stockholm för att uttrycka önskan om en framtid i fred.
Fredssymbol Norrmalmstorg

Ansvaret för familj och samhällsfunktioner vilar ofta tungt på kvinnor i krig. Tillgång till sjukvård och läkemedel är av avgörande betydelse. Just nu matchar Interflora den summa som doneras via företagets välgörenhetsbuketter till förmån för Läkare Utan Gränser.

–      Det är svårt att hitta ord som räcker till, men våra tankar går till alla kvinnor, barn och män som just nu drabbas av kriget i Ukraina. För oss som företag känns det både viktigt och självklart att bidra till hjälpverksamhet i denna svåra tid. Vi har samarbetat med Läkare Utan Gränser i 15 år och vill med hjälp av vår produkt, blommor, stötta på det sätt vi kan, säger Louisa Blomstrand, marknads- och e-handelschef på Interflora.

Den dubblerade donationen går till humanitär medicinsk hjälp som räddar liv och lindrar nöd i krigs, kris- och katastrofområden runt om i världen. Läkare Utan Gränser finns på plats i Ukraina, liksom i angränsande länder dit flyktingar, varav många kvinnor och barn, sökt skydd.

Den blomstrande fredssymbolen på Norrmalmstorg är klädd med mimosa, som ofta förknippas med Internationella kvinnodagen i södra Europa. Den symboliserar kvinnlig styrka och att ge bort blomman är ett tecken på kvinnlig solidaritet. Symbolen är gjord av Floristkompaniet och manifesterar önskan om en framtid i fred. Den kommer att finnas på plats den 6-8 mars.

Interflora klär samtidigt Sveriges kvinnliga statyer med blomsterkronor, blomstersmycken och blågula band, som ett ordlöst erkännande av kvinnors samhällsbärande insatser i krig. Blomsterkronorna som dekorerar fyra utvalda statyer i Stockholm är inspirerade av den traditionella ukrainska huvudkransen vinok, vars olika blomsorter symboliserar bland annat kärlek, frihet, moderskap, framgång och fred.

Det är femte året i rad som Interflora ger lyskraft åt kvinnan i det offentliga rummet genom att smycka kvinnliga, namngivna statyer i hela landet.

Vill du veta mer kontakta gärna:

Paulina Forsberg
paulina.forsberg@interflora.se

Internationella kvinnodagen 2022 Jenny Lind
Internationella kvinnodagen 2022 Jenny Lind
Internationella kvinnodagen 2022 Astrid Lindgren
Internationella kvinnodagen 2022 Margaretha Krook

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljs Blommogram genom interflora.se och cirka 550 fristående blomsterbutiker