Interflora räknar med rekordförsäljning till alla hjärtans dag

Blommor är en viktig budbärare för kärlek och omtanke, det har blivit extra tydligt det senaste året när vi haft svårt att träffas. Blomsterförmedlaren Interflora förväntas gå mot en fördubblad försäljning mot föregående år.

Interflora landade på ett toppresultat förra året med en försäljningsökning på över 100 procent. Under perioder gick försäljningen från tre till femdubblad. Inför alla hjärtans dag, som alltid är en stor och viktig högtid i blomsterbranschen, ökar efterfrågan nu när fler vill skicka kärlek och omtanke till dem man inte haft möjlighet att träffa.

– Vi har verkligen känt av den våg av medmänsklighet som svenskarna har visat under pandemin. Det har starkt påverkat vår verksamhet och vårt uppdrag som en av Sveriges främsta känsloförmedlare, säger Louisa Blomstrand, Marknads- och E-handelschef på Interflora.

Hon fortsätter:

– Blommogramförsäljningen, som är vår huvudaffär, har ökat explosionsartat. Under pandemin har det blivit än viktigare att kunna uppvakta och skicka kärleksfulla hälsningar till varandra. Vi ser också en ökad försäljning av gröna växter och inredningsdetaljer då våra kunder tillbringar så mycket tid i hemmet och har lagt mer tid och pengar på att göra det mysigt där.

Interfloras onlineförsäljning står för den största delen av försäljningen och under 2020 har den andelen ökat ytterligare då kunder har förflyttat sina köp från butik till online.

– Prognosen visar att dubbelt så många svenskar som förra året kommer att få en av de härligaste överraskningar man kan få på alla hjärtans dag – en blomstrande kärlekshälsning levererad direkt till dörren, säger Louisa Blomstrand.

Om Interflora AB

Interflora i Sverige grundades 1923 av sex blomsterhandlare. Kärnverksamheten består idag av försäljning av Blommogram och gåvor via interflora.se. Interflora AB är marknadsledande i Sverige inom blomsterbud och Blommogram som säljs och utförs av cirka 550 anslutna butiker av vilka drygt 130 är Interflora-profilerade. Företaget driver även Chokladogram och Skicka Presenter. Kontoret finns i Alvik i Stockholm och där arbetar cirka 50 anställda.