Interiören i Porsche Taycan är digital, tydlig och hållbar

Interiören i den helelektriska sportbilen Porsche Taycan. Klassiska designdetaljer har omtolkats och förts in i den digitala åldern.

Porsche går in i en ny era med nya Taycan och märkets första helt elektriska sportbil sätter en ny standard när det gäller interiörens utformning. Klassiska designdetaljer har omtolkats och förts in i den digitala åldern.

- Även här gäller: less is more, säger Ivo van Hulten, ansvarig för Interior Design Style Porsche på Porsche AG.

- Interiören i Taycan kombinerar designelement som är typiska för märket med en ny typ av användarupplevelse och imponerar med sin enkla elegans.

Porsche presenterar Taycan för en världspublik i september 2019.

Typisk Porsche med instrumentpanel utformad för föraren

Inspirationen kommer från den ursprungliga 911 från 1963 med dess rena utformning av instrumentpanelen. Det uttalade målet var att ta den in i nutiden. Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och en helt ny konstruktion. Den är tydligt förarorienterad.

Instrumentpanelen har en ren, minimalistisk och ultramodern design och kontrollerna är lättanvända, snabba och fria från distraktioner. Det fristående svängda instrumentklustret sitter högst upp på instrumentpanelen. Den är tydligt fokuserad på föraren och garanterar att all information som behövs för körningen är väl synlig.

Det innovativa instrumentklustret består av en svängd 16,8 tums display med den rundade utformningen som är typisk för Porsche. Den har ingen kåpa över skärmen vilket ger ett elegant och modernt intryck i stil med högkvalitativa smartphones och surfplattor. Riktigt glas och ett imsäkert polariserande filter förhindrar reflexer.

Föraren kan välja mellan fyra inställningar för skärmen:

• Med inställningen Classic Mode framträder Porsches typiska runda instrument. Skärmen levererar tydligt strukturerad information som är snabb och lätt att avläsa. En power meter ersätter varvräknaren i mitten av instrumentet.
  • Med inställningen Map Mode ersätts den centralt visade power metern med en kartbild.
  • Med inställningen Full Map Mode ersätts alla runda instrument med en navigationskarta över hela displayen.
  • Med inställningen Pure visas endast sådan information som är väsentlig för körningen, som hastighet, trafikmärken och navigationshänvisningar i form av en minimalistisk pil.

Längst ut på bildskärmen finns också små fält där föraren styr ljus- och chassifunktioner genom att peka på dem. Instrumentklustret är därför bredare än ratten och påminner om den ikoniska ursprungliga Porsche 911.

Ratten ger ett lätt och luftigt intryck och det finns två modeller att välja mellan. Förutom basutförandet, som kan skräddarsys med färglagda fält som en del av ett accentpaket, erbjuder Porsche som tillval en GT-sportratt. Den har en distinkt design med synliga skruvskallar samt en Porsche-typisk rund Mode Switch som kan användas för att välja olika körinställningar.

De övre och nedre delarna av instrumentpanelen sträcker sig över bilens hela bredd i en vingform. En centralt placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en skärm för passageraren (tillval) är kombinerade så att de bildar en integrerad långsträckt glaspanel i black-panel-design som utseendemässigt smälter in i inredningen.

Alla användargränssnitt är nydesignade i Taycan. Antalet traditionella kontroller, som kontakter och knappar, har reducerats betydligt. I stället bygger kontrollerna på intuitiv intelligens och styrs antingen genom att man pekar på skärmen eller via en röststyrning som lystrar till hälsningen ”Hej Porsche”.

Alla fordonskonfigurationer för Taycan, som exempelvis Porsche Active Stability Management (PASM), kan enkelt ställas in via direktaccess på den centralt placerade pekskärmen. Föraren kan snabbt nå alla appar via en klart strukturerad och anpassningsbar Home Screen. Apparna inkluderar navigation, telefon, media, komfort och Porsche Connect. Med optimerad röststyrning kan föraren få tillgång till önskade funktioner ännu snabbare. Som tillval har framsätespassageraren i Taycan för första gången tillgång till en egen pekskärm och kan på så sätt enkelt hantera inställningar utan att distrahera föraren.

Den förhöjda mittkonsolen intensifierar känslan av en låg körställning, precis som man förväntar sig i en Porsche. Den rymmer en 8,4 tum stor pekskärm med haptisk feedback. Det gör det möjligt att direkt ändra luftkonditioneringens inställning. En integrerad handskriftsigenkänning möjliggör snabb inmatning av adresser.

Alla detaljer har reducerats till endast det mest nödvändiga. Som i Porsche 918 har Taycan en kompakt växelväjarknapp på instrumentpanelen i stället för den klassiska växelspaken. Det ger mittkonsolen ett prydligt utseende och frigör utrymmen för förvaring.

Även luftutsläppen har genomgått en reduktion till endast det mest nödvändiga. Traditionella, mekaniskt styrda luftgaller hör till det förgångna eftersom luftströmmen nu styrs både digitalt och helt automatiskt ("Virtual Airflow Control"). Genom att klicka på klimatmenyn går det att växla mellan ”Focused” för snabb, riktad kyla och ”Diffused” för dragfri luftkonditionering. Om tillvalet 4-zonsklimatanläggning har valts kan systemet styras från baksätet via en extra 5,9 tum stor pekskärm med haptisk feedback.

Personlig anpassning, innovativa material

Färg- och materialkonceptet gör det möjligt anpassa utrustningen i Taycan efter personlig smak, från det traditionella till hållbar och modern. Det går också att välja mellan klassisk skinnklädsel och det hållbart garvade Club Leather “OLEA” där olivblad används i garvningsprocessen. Skinnets naturliga kvalitet framhävs av ett speciellt molnformat tryck.

En nyhet är en inredning där läder ersatts av toppmoderna ytbehandlingar och nya material. ”Race-Tex” är ett av de nya materialen, ett högkvalitativt mikrofibermaterial som delvis består av återvunna polyesterfiber, där tillverkningen ger upphov till 80 procent mindre CO2 än traditionella material. Golvet täcks av återvunnen fiber “Econyl®” och är bland annat gjort av återvunna fisknät.

Taycan kan fås med ett stort urval av konfigurationer, både interiört och exteriört, både i traditionell stil och i modern stil. Inredningsdetaljer och dekorinlägg understryker Porsches höga kvalitetsstandard när det gäller material och utförande. Interiörfärger som Black-Lime Beige, Blackberry, Atacama Beige och Meranti Brown är endast tillgängliga i Taycan. Accent-paketet, som är ett tillval, ger också kunderna möjlighet att välja speciella kontrasterande färgteman i mattsvart, mörksilver eller neodyme, en elegant champagneton. Dörrarnas och mittkonsolens dekorinlägg finns i trä, matt kolfiber, präglad aluminium eller tyg.

Utöver alla dessa innovationer finns det en detalj som ingen Porsche kan vara utan. Liksom tändningsnyckeln i konventionella Porsche-modeller är startknappen i Taycan placerad till vänster om ratten.

För ytterligare information, film och fotomaterial besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de

Designskiss för interiören i den helelektriska sportbilen Porsche Taycan.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer