Internationell biståndsallians möts i Uppsala

Den 27 oktober till 1 november håller ACT-alliansen sin tredje generalförsamling i Uppsala, med 350 deltagare från hela världen. ACT-alliansen är en av världens största biståndsallianser, där Svenska kyrkan och Diakonia är svenska medlemmar. Bland inbjudna gäster finns FN:s vice generalsekreterare, Amina Mohammed, högsta chefen för FN-organet UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka, biståndsminister Isabella Lövin samt Carin Jämtin, generaldirektör för Sida.
"Hope in action" är temat för ACT-alliansens generalförsamling som äger rum i Uppsala den 27 oktober-1 november.

VIKTIGA DATUM

Fredag-lördag 26-27 oktober, ungdomsförmöte för ACT:s Youth Community of Practice (CoP), en arbetsgrupp med ungdomar från ACT-alliansens medlemsorganisationer. De arbetar för att stärka både ungdomsrepresentationen inom ACT-alliansen och ungdomsperspektivet i det arbete som alliansens medlemmar bedriver.

Lördag 27 oktober,temadag om migration. Dagen innan generalförsamlingen börjar erbjuds deltagarna att besöka några av Svenska kyrkans och Equmeniakyrkans församlingar i Uppsala och Stockholm, för att se deras arbete med nyanlända. Möjlighet för medier att närvara.

Söndag 28 oktober, temadag om gender. ACT-alliansen har ett starkt engagemang för jämställdhet och denna dag lyfts trosbaserade organisationers roll i jämställdhetsarbetet. Panelsamtal kl 13:30-16:00 med bland annat Phumzile Mlambo-Ngcuka, högsta chef för FN-organet UN Women, Rudelmar Bueno de Faria, generalsekreterare för ACT-alliansen och ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan. Efterföljande pressträff kl 16:15-16:45 (se nedan).

Måndag 29 oktober kl 11:30-13:00, panelsamtal om trosbaserade organisationernas roll i arbetet med Agenda 2030. Medverkande:
● Amina Mohammed, FN:s vice generalsekreterare
● Carin Jämtin, generaldirektör för Sida
● Isabella Lövin, biståndsminister
● Sushant Agrawal, ordförande ACT-alliansen

Efterföljande pressträff kl 13:15-13:45 (se nedan).

LÄS MER om programmet: https://actalliance.org/act-assembly-posts/assembly-programme-highlights/

PRESSTRÄFFAR (plats: Uppsala Konsert och Kongress)
● Söndag 28/10 kl 16:15-16:45 – Om trosbaserade organisationers roll i jämställdhetsarbetet. Med bl a ärkebiskop Antje Jackelén och Phumzile Mlambo-Ngcuka, högsta chefen för FN-organet UN Women.
● Måndag 29/10 kl 13:15-13:45 – Om trosbaserade organisationernas roll i arbetet med Agenda 2030. Med bl a FN:s vice generalsekreterare Amina Mohammed, Carin Jämtin, generaldirektör för Sida samt biståndsminister Isabella Lövin.

ACKREDITERING
Journalister/fotografer som bevakar något av mötena behöver ackreditering. Meddela namn, redaktion och mobiltelefonnummer i ett mejl till press@svenskakyrkan.se senast torsdag den 25 september kl 15.
Namnskyltar lämnas ut i mötesbyrån i Uppsala Konsert & Kongress eller enligt överenskommelse.

PRESSFOTON OCH FILM
Foton och filmer från de internationella ekumeniska mötena kommer att finnas för nedladdning på www.actassembly.org/photos.

KONTAKTPERSON för mer information/research om mötena:
Eva Ekelund, policychef för Svenska kyrkans internationella arbete. Tfn: 070-283 56 56,
e-post: eva.ekelund@svenskakyrkan.se

FAKTA om ACT-alliansen
… det största nätverket av protestantiska och ortodoxa kyrkor och trosbaserade organisationer som arbetar med humanitär hjälp, utveckling och påverkansarbete.
… 147 medlemsorganisationer i över 125 länder över hela världen. Omkring tre fjärdedelar av medlemmarna finns i det så kallade globala syd, en fjärdedel i det globala nord.
… många ACT-medlemmar arbetar med långsiktigt utvecklings- och påverkansarbete. Vid en katastrof ställer de snabbt om arbetet för att möta de behov som katastrofsituationen kräver. Efter den akuta fasen arbetar ACT-alliansen för återuppbyggnad för att förebygga nya katastrofer.

Generalförsamlingen är ACT-alliansens högsta beslutande organ. Den består av företrädare från alla medlemsorganisationerna och möts vart fjärde år. Generalförsamlingen väljer bland annat styrelse, reviderar stadgar och beslutar om strategisk inriktning för ACT-alliansen.

Läs mer: http://www.actalliance.org/