Internationell djurrättsforskare besöker Stockholm

”Det finns evidens för att var och en kan förbättra världen avsevärt genom att fokusera på rätt frågor och insatser”. Det menar Jacy Reese, forskare vid Animal Charity Evaluators, som på inbjudan av Djurens Rätt besöker Stockholm den 2 juni.

Torsdagen den 2 juni mellan kl. 18.30 och 19.30 föreläser Jacy Reese, forskare vid Animal Charity Evaluators, på Folkuniversitet i centrala Stockholm. Under föredraget kommer Reese introducera grunderna till effektiv altruism, en växande rörelse som utgår från evidens och kritiskt tänkande för att förbättra världen.

Framförallt kommer Reese diskutera varför insatser för att förbättra djurs levnadsförhållanden är en av de mest lovande sätten att hjälpa andra. I fokus står Animal Charity Evaluators forskning kring vad som är de mest framgångsrika strategierna för att minska djurs lidande.

Som avslutning kommer Djurens Rätts ordförande Camilla Björkbom att delta i en paneldiskussion med Jacy Reese om effektiv djurrättsaktivism.

Föredraget är gratis och arrangeras av Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt och kårföreningen Effektiv Altruism SU.

När: 2 juni kl. 18.30–19.30
Var: Kungstensgatan 45, Stockholm (Folkuniversitetet)

Om Jacy Reese
Jacy Reese är forskare vid organisationen Animal Charity Evaluators och en ledande röst inom effektiv altruism och djurrätt. Tidigare har han bland annat forskat om insatser mot global fattigdom på den amerikanska välgörenhetsutvärderaren GiveWell.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.