Internationell stjärnglans över Allsång på Skansen den 3 juli

Nu är allsångssäsongen i gång på allvar och i det andra programmet på Sollidenscenen är GES, Linda Pira och nya internationella stjärnan Alessia Cara gäster och sjunger allsång tillsammans med Sanna Nielsen och husbandet.

Alessia Cara

GES - Glenmark, Eriksson och Strömstedt - turnerar hela sommaren och förutom ett gästspel på Allsången avslutar de också turnén på Skansen den 25 och 26 augusti.

Linda Pira slog igenom 2012 när hon rappade på Stors låt "Rom och Kush".  Hennes största hits är "Knäpper mina fingrar", "Shu katt", "Låt dom hata" och "Knas".

Alessia Cara är en ung sångerska från Kanada som fått stora framgångar med sin debutsingel "Here" från debutalbumet "Know-it-all". Just nu är hon aktuell med låten "How far I´ll go" från Disneyfilmen "Moana".

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas.

Alessia Cara
Linda Pira Foto: Jan Danielsson, SVT
GES Foto: Jan Danielsson, SVT

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.