Internationella dagen för vilda djur: Fem framgångar för vilda djur

Den 3 mars firar djurskyddsorganisationen World Animal Protection internationella dagen för vilda djur med att berätta om fem framgångar.
  1. Australiens vilda djur får hjälp att klara sig

Det är svårt att föreställa sig en “seger” med Australiens bränder men australiensarna vill verkligen betona det enorma stödet som landets vilda djur fått av Sverige och andra länder.

Människor runt hela jorden har generöst donerat så att djurorganisationerna kan ge de överlevande djuren ett gott liv. WIRES, Wildlife Victoria och Wildlife SA har tagit hand om skadade koalor, känguruungar och andra djur.

Långsiktiga initiativet är också i gång – som Greening Australia med ett trädplanteringsprojekt och arbetet med att förebygga och förbereda djurskydd inför katastrofer.

1. Kina förbjuder handel med vilda djur

Något bra kan även komma från hemska katastrofer som coronaviruset. Kina har fattat det kraftfulla beslutet att stoppa all handel med vilda djur. Det har förhindrat lidandet för miljoner vilda djur, som annars hade handlats med som exotiska husdjur, blivit traditionell medicin eller ätits upp runt om i landet. Förbudet kan förhoppningsvis bli permanent.

1. Stopp för avlivning av hajar i Stora Barriärrevet

Australien kommer att sluta avliva hajar i Stora Barriärrevet och i stället satsa på att hantera hajarna genom bland annat övervakning med drönare och utbildning av simmare.

1. Gråvargarna återhämtar sig i Colorado

Ett initiativ för att återinföra gråvargen till Colorado efter att de varit försvunna i 80 år gör framsteg! Där  har redan hittats spår av gråvargar, som varmt välkomnas av befolkningen, berättar Colorado Parks and Wildllife.

1. Plågade björnar får nytt liv

World Animal Protection har välkomnat tre nya björnar till reservatet i Balkasar. Det är tre björnhonor som räddats från björnhets i Pakistan. I björnhets binds björnar fast och attackeras av kamptränade hundar. Ägarna överlämnade björnarna till reservatet, så att de kan få ett gott björnliv i Balkasar.

Under 2000 användes 300 björnar i björnhets men antalet har sjunkit drastiskt och 2019 var det bara 25 kvar. Förhoppningsvis kan även dessa befrias under 2020.