Internationella festivalframgångar för Film i Västs samproduktioner

Hösten har varit späckad med filmfestivaler runt om i världen. Film i Västs samproduktioner har skördat stora framgångar. Här följer en kort sammanställning av det vi snappat upp (och det finns säker mer). Film i Väst gratulerar vinnarna.

•  C21 Awards blev Fallet utsedd till Best Comedy Drama.
  • På The International Documentary Film Festival Amsterdam, IDFA, vann As We’re Told av Erik Holmström och Fredrik Wenzel The IDFA Special Jury Award for Short Documentary.
  • På American Film Institute, AFI Fest, vann Iram Haqs Hva vil folk si Audience Award – New Auteurs och Niki Lindroth von BahrsMin börda vann Grand Jury Award for Animated Short.
  • Vid European Film Awards vann Josefin Åsberg vann European Production Designer för sitt arbete i Ruben Östlunds The Square. Katarzyna Lewińska vann European Costume Designer för sitt arbete i Agnieszka Hollands Spoor. Leendert van Nimwegen vann European Hair & Make-up Artist för sitt arbete i Martin Koolhovens Brimstone. Själva galan hålls 6 december och då delas fler priser ut.
  • På Thessaloniki International Film Festival vann Jens Assurs Korparna Best Feature Film Award – Golden Alexander “Theo Angelopoulos”medan huvudrollsinnehavaren Reine Brynolfsson vann pris som Bästa manliga skådespelare.
  • Semih Kaplanoğlu vann Tokyo Grand Prix för sin film Grain vid The 30th Tokyo International Film Festival.
  • Vid Nordische Filmtage i Lübeck vann Milad Alamis Charmøren NDR Filmpreises medan Iram Haqs Hva vil folk si vann publikpriset. Joachim Triers Thelma vann Baltic Film Prize och Petter Lennstrands Upp i det blå vann Barn- och ungdomspriset.
  • Valladolid vann Tarik Salehs The Nile Hilton Incident Gyllene Axet, Espiga de Oro. Bästa film, Bästa manus och Bästa regi.
  • Sevilla vann Pio Amato priset Best Actor Award för sin roll i Jonas Carpignanos A Ciambra.
  • Chicago vann Milad Alami The Golden Hugo för sin Charmören.
  • Rom vann Janus Metz Borg BNL Audience Award.
  • Warszawa vann Milad Alamis Charmören Competition 1-2 Award. Dessutom vann Abbe Hassans Måste Gitt publikpriset.
  • Zürich vann Petter Lennstrands Upp i det blå Kids Jury Award
  • I San Sebastían vann Milad Alamis Charmören europeiska filmkritikerorganisationens Feodora Award.
  • Toronto vann Niki Lindroth von Bahrs Min börda Best Short Film
  • Italien vann Ruben Östlunds The Square det internationella kritikerpriset
  • Mikael Bundsen vann världens största HBTQ-pris för en kortfilm, Iris för sin film Mamma vet bäst.
  • I finska Oulu vann Petter Lennstrands Upp i det blå European Children’s Film Associations pris ECFA AWARD
  • Joachim Triers Thelma vann tre priser i Sitges.
  • Vid Fantastic Fest vann Ruben Östlunds The Square priset bland Comedy Features och Niki Lindroth von Bahrs Min börda vann Fantastic Shorts.

Tips: Här är en lista över de flesta internationella filmfestivaler

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.