Internationella gästspel för Doktor Glas med Krister Henriksson

I juni gästspelar Dramatenaktuella Doktor Glas på den internationella scenkonstfestivalen CPH STAGE i Köpenhamn och 2018 på Place des Arts i Montreal.

Doktor Glas , som under juni och augusti återigen spelas på Dramatens stora scen, hade premiär på Vasateatern hösten 2006 och blev snabbt en stor publik- och kritikersuccé. Under åren har uppsättningen flera gånger återkommit på Dramatens repertoar, turnerat med Riksteatern i Sverige och Finland, spelat på Wyndham's Theatre i Londons West End och nyligen avslutades ett gästspel på Göteborgs Stadsteater.

Den 10 och 11 juni gästar uppsättningen Det Kongelige Teater i Köpenhamn som avslutning på den stora scenkonstfestivalen CPH STAGE. Nästa år blir det gästspel i Montreal, där Doktor Glas blir en del av scenkonstcentret Place des Arts ”Nordic Spring”- program.

– Vi gläder oss mycket till att komma ut och spela igen. Uppsättningen fungerar väldigt bra på olika sorters publik, trots att de kanske inte har samma förhållande till romanen som här hemma. Det märkte vi inte minst i London sist, säger Peder Bjurman, som regisserat tillsammans med Krister Henriksson.

Hjalmar Söderbergs melankoliska roman Doktor Glas från förra sekelskiftet skildrar triangeldramat mellan pastor Gregorius, hans fru Helga och doktor Glas, som hamnar i ett moraliskt dilemma när Helga berättar för honom om äktenskapets plågor. "Är det någon gång rätt att mörda för någon man älskar?", undrar Söderberg provocerande.

CPH STAGE är en scenkonstfestival i Köpenhamn som äger rum mellan 31 maj och 11 juni. Varje år inbjuds också ett fåtal internationella kompanier eller uppsättningar. Jan Lauwers och Needcompany inviger årets festival.

Läs mer på:
www.cphstage.dk
kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/skuespil/doktor-glas/

Doktor Glas
Med Krister Henriksson
Bearbetning Allan Edwall
Regi Peder Bjurman och Krister Henriksson
Scenbild Peder Bjurman
Ljus Linus Fellbom
Musik Leif Jordansson
Peruk och mask Sofia Ranow Boix-Vives

”A tour de force” The Guardian, 4 stjärnor
”The whole performance is outstanding” The Arts Desk, 5 stjärnor
”Krister Henriksson är fulländad i Doktor Glas” DN
”Ett själens mörker, lysande gestaltat” Expressen
”Fullkomligt trollbindande” City

Nypremiär 2 juni, Stora scenen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.