Internationella kvinnodagen 2021: Ett år av pandemi gör behovet av feministisk politik ännu tydligare

Idag uppmärksammas den Internationella Kvinnodagen i Sverige för 109:de gången. Vikten av att uppmärksamma kvinnors situation i samhället har dock inte avtagit, konstaterar företrädare för Vänsterpartiet i Skåne.

- Vänsterpartiet var det första partiet i Sverige som kallade sig feministiskt, och vi är och förblir den ledande kraften för att försvara och utvidga kvinnors rättigheter. Kvinnor jobbar idag oftare inom yrken som har sämre betalt och har mindre makt att bestämma över den egna arbetssituationen. Detta har vi verkligen sett under pandemin. Vi har tydligt fått se effekterna av resursbrist inom vården och äldreomsorg, branscher med kvinnodominerande yrken, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne, håller med.

- Samhället behöver en politik som gör skillnad, det syns inte minst nu, säger hon. Vi måste uppvärdera välfärdsyrkena och göra upp med orimliga löneskillnader, driva en politik som prioriterar ekonomisk självständighet. Sjukvården och äldreomsorgens anställda måste ha drägliga arbetsförhållanden och rimliga löner. Vi behöver verkliga förändringar! Arbetstidsförkortning behöver genomförs så att människor får tid att leva. Vi i Vänsterpartiet driver en politik för förändring, för jämställdhet, och det kommer vi fortsätta att göra, avslutar Sara Svensson.

Årets 8:e mars uppmärksammas i år digitalt runt om i Skåne.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.

Vänsterpartiet vill se intensifiering av arbetet med vård och omsorg vid demenssjukdom13.4.2021 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2020 bifölls Vänsterpartiets initiativ om att införa Socialstyrelsens nya modell för standardiserat insatsförlopp efter diagnosticering av demenssjukdom i Region Skåne. Då var Agneta Lenander glad: Eftersom vårdbehoven kan se väldigt olika ut från person till person, till exempel beroende på ålder, och den här modellen bygger just på ett personcentrerat förhållningssätt där kommunen, regionen och socialtjänsten i samverkan anpassar sina insatser efter patientens behov. Det här kan ge direkta förbättringar inom vård och omsorg för skånska patienter som blivit diagnosticerade med demenssjukdom, sa hon då. Idag, på möte med Regionfullmäktige, undrar hon vad som skett med det arbete som skulle inletts för över ett år sedan.

V motionerar om tillit - Låt välfärdsarbetarnas kunskap och erfarenhet styra i verksamheterna!19.3.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Tillitsbaserad styrning är ett begrepp som ofta används i samtal om styrning inom offentliga organisationer, men steget mellan att uppskatta idén och att använda den inom den egna verksamheten är många gånger långt. Nu vill Vänsterpartiet att Region Skåne gör gemensam sak med fackförbunden och tar fram en strategi för att öka personalens möjligheter till inflytande och makt i verksamheterna.