Internationellt expertråd ska hjälpa Sverige att öka innovationsförmågan

Ett råd med tre internationellt ledande innovationsexperter har utsetts som ska bidra med kunskaper om hur Sverige kan stärka sin innovationsförmåga.

Banny Banerjee, Mariana Mazzucato, Bertil Andersson

- De är internationellt ledande experter på hur man utvecklar innovationssystem som kan bidra till omställning och konkurrenskraft. Genom en nära strategisk dialog med expertrådet ökar vi vår förmåga till insatser som stärker Sverige som innovationsland, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

Vinnova har utsett expertrådet, som består av följande personer:

Mariana Mazzucato, Director Innovation and Public Purpose, University College, London (IIPP). Har fokus på den offentliga politikens roll för ekonomisk tillväxt och riktning.

Banny Banerjee, Director Change Labs, Stanford University är känd för sitt banbrytande arbete inom design thinking och innovationsmetodik.

Bertil Andersson, f d rektor för Nanyang Technological University (NTU), Singapore. Under hans tid etablerade sig NTU som ett universitet i världsklass som lockar professorer, forskare och internationella studenter på toppnivå.

Under måndagen medverkar Mariana Mazzucato och Banny Banerjee i seminariet ”Hur mobiliserar vi för ett hållbart samhälle?” som Vinnova och Rådet för hållbara städer arrangerar i Stockholm.

Banny Banerjee, Mariana Mazzucato, Bertil Andersson

Fortsatt satsning på BioVentureHub - en unik innovationshub inom life science24.1.2020 11:56:31 CETPressmeddelande

Vinnova och Västra Götalandsregionen fortsätter sin gemensamma satsning på AstraZeneca BioVentureHub i Mölndal. BioVentureHub är en unik innovationshub för små och medelstora företag inom life science som nu får fortsatt finansiering med drygt 30 miljoner kronor över den kommande femårsperioden. Vinnova stödjer med drygt 20 miljoner kronor och Västra Götalandsregionen med 10 miljoner kronor.