Tidningsutgivarna

Internationellt pressfrihetspris till Gazeta Wyborcza

Det polska mediehuset Gazeta Wyborcza och dess stiftelse för fri och oberoende journalistik, är årets mottagare av den internationella utmärkelsen Golden Pen of Freedom Award. I motiveringen framhålls inte minst arbetet med Ukrainian Media Fund som Tidningsutgivarna varit med och grundat.

Gazeta Wyborcza grundades 1989 och var då närstående den polska frihetsrörelsen Solidaritet, som drev det folkliga motståndet mot kommunistregimen. Tidningen har med åren utvecklats till att bli en ledande kraft för oberoende journalistik och tillförlitlig nyhetsbevakning. 2019 grundades Gazeta Wyborcza Foundation för att säkra publikationens framtid och stärka kvalitetsjournalistik i Polen.

Tillsammans med Bonnier News, Tidningsutgivarna och andra nordiska utgivarorganisationer grundade Gazeta Wyborcza Foundation i våras Ukrainian Media Fund som samlar in pengar och samordnar stöd från enskilda medieföretag till oberoende journalister och publicister i Ukraina.

”Vi är väldigt glada över att Wan-Ifra uppmärksammar fondens arbete med denna fina utmärkelse. Det bidrar till att rikta uppmärksamhet mot vikten av att stötta, återuppbygga och utveckla fri och oberoende journalistik i ett land som plågas hårt av det orättfärdiga ryska anfallskriget”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert. ”Det är inte minst tack vare Gazeta Wyborcza Foundations viktiga arbete med vår gemensamma fond – och förstås alla modiga journalisters kontinuerliga arbete på fältet – som omvärlden känner till vad som sker i Ukraina.”

”Så snart krigets akuta situation är över kommer fondens arbete att gå över i nästa fas, då den ska hjälpa oberoende medier i landet att bygga hållbara affärsmodeller genom att skapa förutsättningar för att transformera finansiella, tekniska och redaktionella strukturer”, säger Johan Taubert.

Det prestigefulla Golden Pen of Freedom Award delades ut i dag under World News Media Congress i Zaragoza i Spanien, av den spanska kungen Felipe VI. Priset instiftades 1961 av den globala tidningsutgivarorganisationen Wan-Ifra (World Association of News Publishers). Ett viktigt mål med Golden Pen of Freedom Award är att rikta allmänhetens uppmärksamhet mot förtryckande regimer och de journalister som bekämpar dem.

Läs mer om Gazeta Wyborcza här: https://wan-ifra.org/2022/09/gazeta-wyborcza-stands-strong/ och här: https://wan-ifra.org/2021/01/no-freedom-without-solidarity/

Läs mer om Gazeta Wyborcza Foundation här: https://wan-ifra.org/2022/09/gazeta-wyborcza-foundation/

Läs mer om Ukrainian Media Fund här: uamediafund.com

Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna