Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Veronica kommer att berätta om hur Vision stöttar fackliga kollegor världen över. Om varför Vision driver frågor som att mens ska vara en arbetsmiljöfråga, att migranter inte ska utnyttjas på svarta marknaden och att arbetsgivare ska arbeta förebyggande mot könsbaserat våld.

Flera av de fackliga utvecklingsprojekt som Vision deltar i finansieras av Union to Union. Det handlar bland annat om att stärka organisering, stötta påverkanssamarbeten och utbilda medlemmar i de mänskliga rättigheterna i arbetslivet och kollektiv förhandling.

Var: Sessionssalen i Förvaltningshuset Rosen, Trädgårdsgatan 21, Norrköping

Tid: Fredag den 12 oktober kl. 11:30 - 13:00

Seminariet är ett samarbete mellan Union to Union och Vision. För mer information kontakta Åsa Åbom, Vision, tfn 013- 24 90 61.

Varmt välkommen!

Läs mer om Visions internationella arbete här: https://vision.se/Medlem/Fair-Union/Vision-i-varlden/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.