Internationellt uppmärksammade Karin Franz Körlof Dramatendebuterar i Ensam på Lilla scenen

När regissören Jenny Andreasson tar sig an Alfhild Agrells brännande aktuella 1880-talspjäs Ensam ställs ständiga frågor om jämlikhet, heder och kärlek. Premiär på Lilla scenen den 2 september.

– Det känns fantastiskt roligt att Alfhild Agrell nu gör comeback på Dramaten efter 131 år. Hon var under en period större än Strindberg som sägs ha avskytt henne eller kanske framför allt hennes framgångar. Agrell var så skicklig på att kombinera intrig, känsla och intellekt och levererar sina ämnen: sexualmoral, jämställdhet och moderskap med en radikal styrka - dessutom gör hon det med en befriande humor! Huvudpersonen Thora liknar på många sätt karaktärerna i den populära SVT-serien Fröken Frimans krig i sin kamp för sin egen och sin dotters heder och rätt till lika värde. Hon går igenom samma politiska och personligt präglade uppvaknande och det är en berättelse som berör, säger Jenny Andreasson som tidigare satt upp Räddad av Alfhild Agrell för Riksteatern/Östgötateatern - en föreställning som valdes ut till svenska Teaterbiennalen.

Stockholm vid sekelskiftet. Thora (Thérèse Brunnander) är ogift och lever med sin oäkta dotter Yngva (Karin Franz Körlof). Dessutom är Thoras bästa vän är en ogift manlig läkare. Det passar sig inte anser omgivningen. Men Thora vägrar att känna skam.

Ensam handlar om att utmana samhällets oskrivna regler, om hedersnormer och att stå för vad man tror på, oavsett konsekvenser. Pjäsen är också ett varmt porträtt av en stark mor-dotter-relation och en insiktsfull studie i ojämlikhet, klass och de konservativa krafternas kvävande effekt på den personliga friheten.

1880-talet är ett omvälvande decennium i svensk teaterhistoria. Det är nu de kvinnliga dramatikerna äntligen bereds plats på våra scener. Den påtagliga verkligheten med sina problem och orättvisor skulle ur kvinnligt perspektiv nu sättas under debatt. Inte minst av Alfhild Agrell .

Hennes karriär på Dramaten blev kort men intensiv. Av de sammanlagt nio pjäser hon skrev på 1880-talet blev inte mindre än sex antagna på nationalscenen, under åren 1881–86. Det kan jämföras med hennes väninna och kollega Anne Charlotte Leffler, som under samma decennium fick upp två pjäser, och August Strindberg, som fick upp en enda. På teatern var Alfhild Agrell tidens stora stjärna.

Regissören Jenny Andreasson har återkommande arbetat med oförtjänt bortglömda kvinnliga dramatiker. På Dramaten har Jenny Andreasson tidigare bland annat satt upp Slott i Sverige av Françoise Sagan, Chéri av Colette och De oskyldiga av Lillian Hellman.

Karin Franz Körlof blev nominerad till en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll för sin roll som Lydia i Pernilla Augusts filmatisering av Den allvarsamma leken och blev utsågs till Shooting Star under filmfestivalen i Berlin 2017.

Thérèse Brunnander gör huvudrollen Thora och tillhör Dramatens fasta ensemble. Hon har tidigare bland annat medverkat i Ett dockhem Spöksonaten och Titta livet!. 2014 tilldelades hon O’Neillpriset. På film har Thérèse bland annat medverkat i Lukas Moodysons Tillsammans samt i Ingmar Bergmans Trolösa i regi av Liv Ullman.

Medverkande
Thora Thérése Brunnander
Doktor Sandén Peter Engman
Yngva Karin Franz Körlof
Allan David Fukamachi Regnfors
Eksköld Magnus Ehrner
Fru Rask Mia Benson

Regi Jenny Andreasson
Scenografi och kostym Marika Feinsilber
Peruk och mask Linda Hyllengren
Ljud Tina Paulson
Ljus Anna Wemmert Clausen

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.