Internationellt välkänd kyrkoledare på besök i Göteborg

Onsdagen den 20 mars besöker biskop emeritus Dr Munib A Younan från Jerusalem Göteborg. Biskop Younan kommer att hålla ett föredrag i domkyrkan om ekumenisk och interreligiös samverkan för rättvisa och fred samt hålla en bön för rättvisa och fred tillsammans med biskop Susanne Rappmann.
Biskop emeriti Munib Younan, Jerusalem. (Foto: Albin Hillert/Ikon)

Biskop emeritus Dr Munib A Younan från Jerusalem är en internationellt välkänd kyrkoledare. Oförtröttligt har han rest omkring i världen och talat om religionens roll för att skapa rättvis fred och jämlikt medborgarskap. Som en profetröst har han utmanat orättvisor och visionärt talat om en värld med plats för alla. Han gick i pension som biskop i Jerusalem 2018 efter 20 år som biskop, samt som ordförande i Lutherska världsförbundet 2011-2017. I LVF är de flesta av världens 70 miljoner lutheraner medlemmar, även Svenska kyrkan. Biskop Younan har erhållit många utmärkelser, bland annat för sitt uthålliga fredsarbete med att få judar, muslimer och kristna att samverka för fred i Israel och Palestina.

Biskop em. Munib Younan besöker under två veckor Sverige för att tala om religionens roll i arbetet för fred och rättvisa för alla utifrån ekumenisk och interreligiös samverkan. Hans tal tolkas till svenska. Tillsammans med honom kommer prästen Johan Engvall som är kaplan i Jerusalem för att informera om Svenska Teologiska Institutet. Det blir även information om Svenska kyrkans Fastekampanj – Samma himmel. Samma rättigheter. Olika verkligheter.

Den 20 mars besöker Biskop em Younan Göteborgs domkyrka kl 18.00 för ett föredrag om ekumenisk och interreligiös samverkan för rättvisa och fred. Föredraget inleds med bön för rättvisa och fred med biskop Susanne Rappmann och biskop em Munib Younan.

Under sitt Sverigebesök besöker han bland annat Riksdagen, universitet, skolor, personalgrupper och talar offentligt i kyrkor i Stockholm, Skara, Göteborg, Alingsås, Härnösand, Helsingborg och Lund.

Kontakt:
Vid fråga om intervju med biskop em Younan eller Johan Engvall, kontakta Göran Rask 0703-73 40 88.

Biskop emeriti Munib Younan, Jerusalem. (Foto: Albin Hillert/Ikon)