Intervju med Hugo Lopez & fria bilder att använda från EM-kvalbubblan

Svenska Basketbollförbundet tar bilder under förberedelserna i Istanbul och publicerar i Svensk Baskets bildarkiv - fria att använda för alla som rapporterar om herrlandslaget. Fortsätt läsa för en intervju med förbundskapten Hugo Lopez inför de kommande två EM-kvalmatcherna mot Nederländerna och Kroatien.

Bilder från första träningarna i Istanbul:

Alla bilder kan användas. Bilder från FIBA-bubblan på Istanbul. Ange fotograf Isac Solinaw, Sweden Basketball.

Svensk Baskets bildarkiv (där fler bilder publiceras under veckan):

----------------------------------------------------------------

HUGO LOPEZ: "Jag tror att lagkemin är det viktigaste"

Med en omöjligt kort förberedelse och en handfull debutanter måste förbundskapten Hugo Lopez trolla fram ett lag som kvalificera sig för EuroBasket 2022. På fredag är det upp till bevis om det svenska lagbygget kan leverera under extraordinära omständigheter.

Hugo Lopez är på flygplatsen i Istanbul. Hans spelare landar vilken minut som helst. Det är första gången han ser dem tillsammans sedan ett kort träningsläger i augusti. Senaste tävlingsmatchen för herrlandslaget var en oförglömlig februarikväll i Globen framför drygt 11 000 fans. En pandemi senare står förbundskapten Lopez med utmaningen framför sig att på tre dagar svetsa samman ett lag med många nya ansikten.

– Jag tror att lagkemin är det viktigaste, eftersom vi har så många nya spelare, säger coach Lopez. Vi ska hålla det enkelt.

Fredagens match mot Nederländerna skulle varit en bortamatch hursomhelst, men istället för en fientlig omgivning någonstans i närheten av Engelska kanalen blir det en ekande tom Sinan Erdem Arena i Turkiet. Eftersom publikfritt numera är normen runtom i världen kommer inte omgivningen att komma som en nyhet.

– Olyckligt så har spelarna redan vant sig vid att spela framför tomma läktare, säger coach Lopez. Globen var fantastiskt med den atmosfären vi hade där, men nu är det vad det är. Vi måste bara fortsätta och kämpa så gott vi kan.

Kvalet till EuroBasket 2022 spelas i tre fönster, där denna veckans matcher utgör mittensektionen. Sverige och Nederländerna har ett identiskt facit såhär långt: Förlust mot Kroatien och vinst mot Turkiet. När båda lagen lottades till grupp D blev det snabbt tydligt att Nederländerna var landet som Sverige siktade på att lägga i backspegeln för att säkra en EM-biljett. En vinst på fredag innebär ett övertag inför returmötet i februari 2021.

Det är dock på intet sätt den enda matchen som Sverige ska spela den här veckan.

– Det är två kraftlag vi möter, säger coach Lopez. Det är första gången på 15 år vi möter Nederländerna i EuroBasket-sammanhang och matchen mot Kroatien är bara 48 timmar senare.

Uppkast mot Nederländerna är på fredag kl 14:00, svensk tid. Matchen ser du på TV10 eller ViaPlay.

Skribent: Johannes Grufstedt