Intressant statistik som hjälper vid skapandet av en hemsida

Hur ett företags hemsida är uppbyggd sänder ut signaler till besökarna om företaget. Vilken typ av information förser företaget besökarna med och vilka känslor vill de förmedla. Bilder kan förstärka budskap, men om det är mer bilder än information i text kan företaget mista en del trovärdighet.

När du ska skapa hemsida till ditt företag bör den planeras väl. Det finns en del statistik att använda sig av för att nå ett mål som passar företaget. Många som besöker en sida på nätet har förmågan att så kallat döma en hemsida på enstaka sekunder. Om de inte snabbt finner vad de söker går de istället vidare till en annan sida. Nedan följer råd som baseras på statistik.

Hemsidan ska fungera väl på olika enheter

Vi blir allt mer flexibla i både vardag och yrkesliv, och därmed blir vi också mer vana vid att använda oss av vår mobiltelefon eller en surfplatta. Därmed är det viktigt att din hemsida fungerar tillfredsställande på olika enheter. Man behöver använda sig av responsiv design för att säkerställa att hemsidan ändrar sig efter upplösningen på den skärm som används.

Testa din hemsida på olika enheter innan du godkänner arbetet. Det handlar inte enbart om olika skärmstorlekar, utan även enheter med olika operativsystem. Om användaren till exempel använder Mac OS eller Microsoft Windows.

Snabb tillgång till all information

Merparten av de som besöker olika sajter har enbart några sekunders tålamod. Detta beror bland annat på att vi har vant oss vid att vi kan få snabb tillgång till information eller annat på den stora vida webben. Statistik visar att en besökare lägger i genomsnitt 15 sekunder för att bestämma sig om de ska genomföra ett köp eller inte.

Ditt företag kan mista många kunder om hemsidan laddar långsamt. Det kommer leda till irritation hos kunderna och slutligen söka vidare till ett annat företag. Kolla din hemsidas prestanda med hjälp av ett testverktyg så du vet att du inte behöver oroa dig.

En attraktiv hemsida

Det finns olika siffror som visar på hur viktigt det är att hemsidan har tillräckligt attraktiv utseende. Upp till 88% av de besökare som har fått en dålig erfarenhet av en sajt återkommer inte. Detta missnöje kan bero på olika saker. Till exempel långsam webbsajt, dålig information eller en oseriös hemsida.

En hemsida med stor del av bilder och rörliga objekt är attraktiv för liten målgrupp. Detta är mest passande när hemsidan handlar om nöjen eller annat där man behöver  förstärka information med bilder och ljud. Analysera din målgrupp och hur de tänker. Det kan vara bra om ni finner en testgrupp med personer som matchar er målgrupp.

Bra kvalité på bilderna

De bilder som används på hemsidan ska vara av god kvalité och relevant för informationen eller företaget. Tänk även på hur de placeras i förhållande till texten. Vad vill du förmedla till kunderna med den valda bilden? Är det en ny produkt eller tjänst, eller är det för att visa upp hur ni arbetar?

En bild med god kvalité ska inte vara för tung. Då kan det leda till att det för lång för att bilden ska visas för besökarna. Minska då hellre lite på kvalitén eller storleken på bilden. Det skapar irritation och missnöje om bilder inte laddas inom några få sekunder.

Videoklipp skapar nyfikenhet hos besökarna

Videoklipp skapar nyfikenhet hos många besökare och får besökare att stanna i genomsnitt 88% längre tid, jämfört med om det enbart funnits text eller bild med text. Allt fler företag har börjat använda sig av videoklipp för att visa upp olika processer eller förse besökarna med tydlig information.

Till exempel animerade videoklipp som förtydligar hur kunderna ska göra för att installera en app eller för att genomföra en specifik beställning. Animerade videoklipp kan förse besökarna med både underhållning och tydlig information.

Lägg till kundomdömen

En del företagare är nervösa över att lägga till omdömen från kunder på sin webbplats, men ni vet ju att ni gör ett bra jobb och förser era kunder med bra service. Låt andra besökare se vad tidigare kunder har att säga om dig och ditt företag. Många av oss litar mer på ett företag och vad de har att erbjuda om det finns goda rekommendationer.

Det har visat sig att 85% av konsumenterna litar mer på kundomdömen än rekommendationer från exempelvis vänner, arbetskamrater och familj. Även om det skulle finnas något i omdömet som inte ger fullt betyg, så ger det god respons. Ingen är perfekt och omdömet beror också på kunden och vad denne sökte.

10 sekunder för att imponera

Ditt företag har cirka 10 sekunder för att imponera på besökarna. För att få besökarna att bli kunder har du alltså inte lång tid på dig. Så se till att visa det viktigaste eller något som fångar besökaren direkt, längst upp på sidan.

Tänk på hur du själv tänker när du besöker olika företag på nätet. Hur lång tid tog det för dig att bestämma om du skulle stanna eller lämna? Varför gjorde du ditt val? Använd en testgrupp för att testa hemsidan på olika sätt.

Ny jämförelsesajt om hemförsäkringar lanseras18.5.2022 09:46:21 CEST | Pressmeddelande

Sponsored Försäkrahem.se är en ny enkel jämförelsesajt om hemförsäkringar. Målet med sajten är att underlätta för dig som vill teckna en hemförsäkring och som vill jämföra flera alternativ på den svenska marknaden innan du gör ditt val. Sajten gör flera omfattande jämförelser och sammanfattningar av försäkringar för olika typer av hushåll. På sajten kan du jämföra flera populära försäkringsbolag och försäkringarnas innehåll. Det finns även specifika jämförelser beroende på vilket typ av hushåll som du vill försäkra. Du hittar bland annat jämförelser av hemförsäkringar för bostadsrätter, hyresrätter, villor och fritidshus. Eftersom innehållet skiljer sig åt beroende på vilket typ av hushåll som ska försäkras har sajten gjort en enkel uppdelning för att du ska kunna navigera dig till den information som är relevant för dig. Sajten riktar sig till dig som precis flyttat hemifrån och ska försäkra ditt första hem. Den riktar sig också till dig som precis flyttat till ett nytt boende eller n