Intresset för billig mat ökar dramatiskt

Med ett tufft ekonomiskt år i backspegeln har de flesta svenskar varit tvungna att se över sin ekonomi och göra aktiva val för att hushålla med sina pengar. På receptsidan Arla.se har man sedan september 2022 sett en ökning på över 400 procent av sökningar efter billiga recept, jämfört med samma period föregående år. Den minskade matbudgeten kan också vara ett hot mot folkhälsan.
Intresset för billig mat ökar dramatiskt. På receptsidan Arla.se har man sedan september 2022 sett en ökning på över 400 procent av sökningar efter billiga recept.

Arlas receptsidor lanserades år 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. I juni 2022 publicerades artikeln ”Billiga middagar – recept som är snälla mot plånboken” som snabbt klättrade upp till andra plats över mest lästa artiklar.

På receptsidorna, som har närmare 200 000 besökare dagligen, har intresset för billiga recept ökat med över 400 procent sedan september 2022, jämfört med samma period föregående år.

– Den kraftiga ökningen av sökningar efter billiga recept på vår hemsida är en tydlig indikation på att svenskarnas matvanor förändrats. Givet läget vill vi på Arla, nu mer än någonsin, inspirera konsumenter till hur man kan laga god mat som är både näringsrik och billig, och att inte slänga mat som luktar och smakar bra, säger Tony Fredriksson, innehållschef Arla.se.

I Arlas frågeforum för konsumenter har frågan om man kan frysa Arlas produkter länge legat i toppen. Men under årets andra vecka klättrade antalet besök med nästan 270 procent, jämfört med samma vecka förra året.

Allt fler svenskar söker också efter tips på matlådemat. De senaste sex månaderna, september–januari, har sökningarna efter recept och artiklar om matlådor ökat med närmare 700 procent, jämfört med samma period 2021/2022.

– Det är positivt att konsumenter blir mer medvetna om hur de kan förlänga hållbarheten på maten. Att intresset för matlådor har ökat så mycket är troligtvis en kombination av att vilja hålla nere kostnader för restaurangbesök och att många arbetar på kontoret igen efter år av hemmajobb, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige.

Att många svenskar har mindre i plånboken kan samtidigt påverka folkhälsan på sikt.

– Många tummar på näringsinnehållet när de ser billigare alternativ i butikshyllan. Det är lätt att glömma bort att vi inte bara äter för att fylla magen, vi gör det för att fylla på med energi. Då är svenska mejeriprodukter ett bra alternativ. De är näringsrika, hållbara och prisvärda, även med den senaste tidens prishöjningar. Ett glas mjölk innehåller de flesta näringsämnen som vi behöver få i oss dagligen, säger Victoria Olsson.

tips för att få pengarna och maten att räcka längre:

1. Inventera skåpen:Börja med att gå igenom skafferi, kyl och frys. Det är enklare att hålla koll på mat och inköp om du vet vad du har i förråden.
  2. Lita på dina smaklökar: Kom ihåg att bäst före-datum är precis vad det heter. Alltså, inte nödvändigtvis dåligt efter. Många torra matvaror som ris, mjöl och kryddor går att äta långt efter det datumet. Mjölk, grädde och andra mejerivaror kan du helt enkelt bara smaka på. Smakar det bra är det ok.
  3. Ta vara på resterna: Släng inte mat i onödan utan passa istället på att äta upp resterna av gårdagens goda middag. Här kan du läsa mer om hur du kan fixa en restfest med överbliven mat. Ta för vana att göra matlådor av resterna, så undviker du en dyr utelunch.
  4. Shoppa storpack – på rätt sätt: Mat i storpack har ofta billigare kilopris. För att undvika matsvinn om du inte hinner äta upp allt går mycket mat bra att frysa. Här kan du läsa vad som gäller för att frysa mejeriprodukter
  5. Storkok – räddaren i nöden: Satsa på att laga extra mycket mat när du ändå är igång, och frys in portioner som är smidiga att plocka fram de dagar du inte orkar ställa dig vid spisen. Storkok blir ofta bra matlådor också. Här hittar du våra bästa tips på storkok, matlådor och vardagsmat som även är bra att frysa in
  6. Prisjämför recept med Matspar: Nu kan du se vilken matbutik som låter dig laga ditt favoritrecept på billigast möjliga vis – och sedan klicka hem det till din dörr. Med en ny funktion på Arla.se skickar du enkelt ingredienserna till Matspar som listar aktuella matbutiker och priser för där du bor.