Intygsförfarande när kommuner upphandlar verkstadstjänster

Nu sker det som Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har ”flaggat för”; kommun efter kommun kräver intyg på att verkstaden är en Godkänd Bilverkstad och är medlem i en branschförening, för att kunna vara aktuell vid upphandling av verkstadstjänster.

Intygsförfarande vid upphandling

SFVF:s undersökning visar så här långt att 74 kommuner ställer krav eller kommer ställa krav på Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Det är logiskt att kommuner gör det, då man vill säkerställa att kommuninvånarnas skattepengar inte går till tvivelaktig verksamhet. För oss som branschförening är jag glad att vårt budskap till upphandlarna börjar visa resultat. Vi har informerat alla kommuners upphandlare om att upphandla verkstadstjänster utan att särskilja mellan auktoriserade och allbilverkstäder. Upphandlare känner numera också till att garantin även gäller när de inte gör servicen hos en auktoriserad verkstad.

Upprinnelsen till SFVF:s undersökningen var att ta reda på om kommuner ställer krav eller kommer ställa krav på Godkänd Bilverkstad och nu har vi svaret, säger Bo Ericsson. Samtidigt fick vi reda på att det fanns en okunskap hos kommunerna om gällande lagstiftning. Därför har SFVF också informerat samtliga kommunerna om vilken lagstiftning som gäller (EU-kommissionens förordning (EU) nr 461/2010).

- Jag har sagt det förut men det tål att repeteras, använd GBV och SFVF loggorna i all marknadsföring, oavsett om det gäller fakturan, på entrédörren eller på lånebilen. Vi på SFVF får ofta samtal och email från bilägare som undrar vem som får utföra service på deras bil för att garantin fortsatt ska gälla, avslutar Bo Ericsson.

Intygsförfarande vid upphandling