Investeraren Peter Dahlgren går in i Njus för internationell expansion

Stockholm 2018-10-29

Investeraren Peter Dahlgren går in i nyhetstjänsten Njus

Nyhetstjänsten Njus tar in kapital för att expandera utomlands

— Vi samlar idag alla nyheter i Sverige i en tjänst som användarna uppskattar mycket. Samtidigt är Sverige en väldigt liten marknad i relation med många andra länder så vi har riktigt längtat efter den här dagen, säger Rolf Bäck som är en av grundarna till Njus Media AB.

Ambitionen har hela tiden varit att bli en världsomspännande nyhetstjänst och tekniken har varit byggd för det sedan starten. Idag samlar Njus in 10.000 nyheter per dygn som taggas på olika sätt för att hamna i användarnas personifierade nyhetsflöden.

Familjen Dahlgren Invest AB, FDI, går nu in i bolaget för att stötta bolagets första internationella satsning. Det gör man med både kapital och kompetens.

Peter Dahlgren går även in som bolagets styrelseordförande för att förbereda bolaget inför nästa fas.

— Den här tjänsten är oerhört skalbar. Första beviset såg vi antalet visningar på Googles sökresultat. Och det bara på den svenska versionen. Det visar tydligt hur plattformen kan rullas ut på vilket språk som helst – och bli ett ”Spotify för nyheter” där man bara behöver en app för att hålla sig uppdaterad, säger Peter Dahlgren.

Det sista halvåret har Njus kompletterat teamet för att både lyckas med höga försäljningsmål och kraftig tillväxt.

— Vi har varit i det som kallas ”dödens dal” där likviditeten inte riktigt hinner med tillväxten men har nu kommit ur den fasen.Jag är oerhört stolt över vårt team och det vi skapat hittills. I och med att FDI kommer in i bolaget kan jag och teamet nu fokusera fullt ut på att bygga världens bästa nyhetstjänst, fortsätter Rolf Bäck.

Plattformen som tagits fram kan användas på flera sätt. Affärsmodellerna är riktade direkt mot konsument men man kommer även att kunna rikta sig till olika typer av organisationer genom att licensiera tekniken. Det kan handla om att samla nyheter runt event, en organisation eller ett intresseområde

Snart kommer ett offentliggörande av en av de första stora applikationerna som använder Njus teknik.

— Jag är oerhört glad att vi får vara med på denna resa. Njus har en enorm potential. Njus är idag en app för konsumenter men jag tror även mycket på B2B-potentialen där man kan licensiera tekniken till en oändlig mängd användningsområden på global basis. Vi har dessutom ett unikt och strategiskt tungt team i Njus, säger Peter Dahlgren.

FDI:s vision är att hjälpa de entreprenörer man väljer att jobba med att uppnå sin fulla potential utifrån idén. Peter Dahlgren berättar mer:

— Vi skjuter förvisso in kapital men vi gör inte fler investeringar än att vi kan gå in ”med hela kroppen” för att stötta teamet i sin resa i att uppnå sin fulla potential. FDI både stöttar ledningen och skapar strukturer för att ta teamet till nästa steg. Och vi ska ha grymt kul på resan.

Peter Dahlgren +46703365886| peter.dahlgren@me.com |

Tara Dahlgren +46700317613 |taradahlgren@gmail.com |

Om Njus

Njus startades 2016 av Rolf Bäck och Lennart Ekdal. Bolaget startade med fokus på lokal journalistik där plattformen skulle användas av frilansare för att rapportera in lokala nyheter.

Idag samlar Njus in alla nyheter från hela landet och har nu en stark användartillväxt varje månad.

familjendahlgreninvest.se

Familjen Dahlgren Invest AB
Kiselvägen 3
18363 Täby

Följ Familjen Dahlgren Invest AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.