Investeringarna i elnätet har gett effekt

Trots vindbyar upp mot gränsen för orkan på 32 m/sek längs Hallandskusten och generellt väldigt hårda vindar över hela södra Sverige blev det begränsade skador i E.ONs eldistribution efter stormen Frejas framfart. På söndagsmorgonen var cirka 4 000 av E.ONs kunder strömlösa.

- För bara fem år sedan hade den siffran utan problem varit upp emot 50 000. Vad vi ser är effekterna av att vi har ersatt luftburen ledning med kabel i mark, säger Peter Hjalmar, driftchef E.ON Elnät Sverige.

Prognosen för de strömlösa kunderna är att samtliga kommer att få strömmen tillbaka under dagen. Det handlar nästan uteslutande om att träd har fallit ner över de delar av våra ledningar som ännu inte grävts ner.

Sedan 2006 har E.ON investerat närmare 20 miljarder kr på att förstärka elnäten i Sverige. En sträcka motsvarande Stockholm-Sydney t/r har hittills vädersäkrats. Under denna period har avbrottstiden i genomsnitt halverats.

- Vi slår oss inte till ro med det. Satsningen på ökad leveranssäkerhet fortsätter i hela landet, och någon gång 2022-2023 räknar vi med att kunna gå i mål med vädersäkringen i de delar av vårt nät som är hårdast drabbat av återkommande stormar, berättar Peter Hjalmar.

I våras presenterade E.ON ett nytt investeringspaket kopplat till vädersäkrad eldistribution, som innebär att E.ON fram till år 2020 kommer att investera 12,5 miljarder kronor på att ytterligare öka leveranssäkerheten i elnäten runt om i Sverige. Det innebär investeringar motsvarande elva miljoner kronor varje arbetsdag – bara i E.ONs svenska elnät.

Jakob Holmström,
presschef E.ON Sverige
jakob.holmstrom@eon.se

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Vi, som energibolag, vill bidra till att bygga ett mer hållbart samhälle.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.