Invigning av Fastighetsägarnas nya kontor i Jönköping

Den 4 september invigs Fastighetsägarnas nya kontor på Barnarpsgatan 13 i Jönköping. Ni är varmt välkomna på mingel mellan klockan 11.30 till 13.30.

Fastighetsägarna flyttar till nya lokaler, och det vill vi självklart fira. Vi bjuder därför in till invigning och mingellunch den 4 september. Ta chansen att se våra nya lokaler, prata med fastighetsägare i regionen samt träffa oss som arbetar här. Invigningen startar klockan 11.30 och pågår till 13.30. Själva bandklippningen sker klockan 12.

Fastighetsägarna är branschorganisationen för fastighetsföretag. Vi erbjuder spetskompetens inom bland annat juridik, förhandling, utbildning och egenkontroll. I Jönköpings län representerar vi över 500 medlemmar som tillsammans förvaltar och äger tusentals fastigheter i regionen.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands, Värmlands, Hallands, Jönköpings, Kalmars och västra Östergötlands län.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.