Invigning av ny tågdepå i Lidköping

Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll. Foto: Thomas Harrysson

Nu öppnar Västtrafiks och Lidköpings kommuns nya tågdepå i Lidköping. Depån innebär snabbare reparationer och underhåll av tågen på Kinnekullebanan, med fler tåg i trafik som följd. Invigningen äger rum den 15 maj, media är välkomna att delta.

Tidigare har allt underhåll av Kinnekullebanans åtta dieseltåg skötts på en tågdepå i Nässjö. Det har medfört att tåg inte kunnat vara ute i trafik på grund av de långa transporterna. Nu ska tågen istället kunna få förebyggande och avhjälpande underhåll på närmare håll, i Lidköping. Det kommer att bidra till tidsvinster och att Västtrafik kan ha fler tåg i trafik.

– Det känns väldigt bra att den nya tågdepån är på plats. Det innebär att vi får bättre tillgång till våra tåg, vilket kommer att höja kvaliteten i tågtrafiken på Kinnekullebanan. Det blir ett lyft för våra kunder, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Den nyöppnade depån ligger i anslutning till spåren vid Lidköping station. Byggnaden har fått en lite ovanlig form. Designen är gjord för att likna de tåg som finns inuti med snedfönster på ena kortväggen och fönster längs med långsidan.

– Att Lidköpings Näringslivsfastigheter nu byggt denna depå och därmed skapat möjligheten till att serva tåg även här i vår kommun är så klart väldigt bra. Detta är en viktig tillgång på Kinnekullebanan, säger Jonas Sundström, kommunstyrelsens ordförande i Lidköpings kommun.

Lidköpings kommun genom Lidköpings Näringslivsfastigheter AB kommer att äga och förvalta depån. Västtrafik blir hyresgäst och avser att teckna ett hyresavtal som följer längden på trafikavtalet med SJ Götalandståg som kör trafiken på Kinnekullebanan.

Fakta: Tågdepå i Lidköping

• 800 kvadratmeter stor byggnad som stilmässigt påminner om Västtågen.
  • Sysselsätter åtta personer, varav sex tekniker.
  • Ligger i anslutning till Lidköping station

Media är välkomna att delta vid invigningen.

Tid: tisdag den 15 maj kl. 11:00
Plats: Sockerbruksgatan 6, Lidköping

Deltar gör bland andra Lars Backström, vd, Västtrafik, Torvald Svahn, affärschef tåg Västtrafik, Jonas Sundström, kommunstyrelsens ordförande i Lidköpings kommun, Anders Djup, vd, Lidköpings Näringslivsfastigheter. Tillfälle kommer att finnas för enskilda intervjuer.

Anmälan för media sker till Västtrafiks presstjänst på telefonnummer 0771-41 43 99, eller via press@vasttrafik.se senast den 14 maj. Välkommen!

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res

Västtrafik byter tidtabell den 20 augusti16.8.2018 13:32Pressmeddelande

Den 20 augusti återgår kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen till ordinarie tidtabell med tätare turer. Samtidigt genomförs förändringar av trafiken där det behövs och några linjer får nya avgångstider. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren. Från och med måndagen den 20 augusti gäller en ny tidtabell för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. – Semestern är över och skolorna drar igång. Då återgår även kollektivtrafiken till ordinarie tidtabell. Eftersom att vi samtidigt passar på att göra förändringar som behövs vill vi uppmana våra resenärer att söka sin resa i förväg i Reseplaneraren, för att vara på rätt plats i rätt tid, säger Jarl Samuelsson, enhetschef på Västtrafik. Förändringar i Göteborgstrafiken I Göteborg får buss 330 mellan Kinna och Göteborg en ny start- och ändhållplats på Heden, istället för Åkareplatsen resecentrum. Förändringen görs på grund av begränsat utrymme på Åkareplatsen. Busslinjerna 35 och 135 läggs ihop och får linjenummer 35. Samti