Invigning av nya Praktiska Kristianstad

Fredag 23 september inviger Praktiska Gymnasiet sina nyrenoverade skollokaler på Stridsvagnsvägen 7 i Kristianstad. Skolans alla yrkesutbildningar är nu samlade under samma tak i moderna skollokaler som anpassats efter elevernas inriktningar.
– Jag hoppas att vår nya fina skola ska få fler elever i regionen att välja ett yrkesinriktat program, säger Bo Berntsson, rektor Praktiska Kristianstad.

– Äntligen har vi samlat alla våra program i samma fastighet, med moderna verkstäder och nyrenoverade klassrum. Med vår nya fina skola visar vi våra yrkeselever att de är viktiga och värda att satsa på. Det känns fantastiskt bra för mig och för skolans medarbetare, säger Bo Berntsson, rektor för Praktiska Kristianstad.

Totalt läser skolans cirka 320 elever sju olika yrkesinriktade program inom bland annat bygg- och anläggning, fordon, frisör, vård och omsorg samt VVS och fastighet.

Skolans yrkesprogram varvar teori med praktik och man har ett nära samarbete med företag i regionen. Elever på Praktiska kan ansöka om lärlingsanställning, då består hälften av utbildningen av teori på skolan och andra häften av arbetsplatsförlagt lärande på ett företag.

– Att satsa på yrkesutbildning är en klok investering, både för eleven och för samhället. Våra elever är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden, de flesta går direkt till en fast anställning efter studenten, säger Bo Berntsson.

För mer information om skolan, kontakta rektor Bo Berntsson på 072 712 09 67.

Praktiska Gymnasiet består av totalt 37 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.