IONITY inviger laddkorridor längs med västkusten

Nu skall det gå snabbare att köra elbil från Strömstad till Malmö och vidare till kontinenten. IONITY har öppnat fyra nya laddstationer längs västkusten med laddeffekter på upp till 350 kW. Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden, kan med sina 150 kW laddas till 80 procent på bara 30 minuter med de nya supersnabbladdarna.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare, Circle K Strömstad. Foto: Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare*, som startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor.

I Sverige finns nu fem IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten och en i Ytterån mellan Åre och Östersund. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

-          Supersnabbladdarna är en viktig pusselbit i övergången till elbilism. Även om en stor del av laddningen sker hemma, så kan HPC-laddarna vara avgörande för den som reser längre sträckor. Sverige är ett stort land och de är ett perfekt komplement till Audi e-tron, som har marknadens högsta laddkapacitet, säger Diego Ramos Sverigechef för Audi.

Fler supersnabbladdare från Eon och Fortum

Förutom IONITY satsar även ett annat joint venture, Powered by E.ON Drive & Clever, på ett nätverk av supersnabbladdare med effekter över 150 kW. Den första av 20 planerade stationer i Sverige är redan i bruk i Löddeköpinge norr om Malmö. Även Fortum har öppnat HPC-stationer i Västerås och Kristinehamn.

Audi e-tron är den första av fyra elbilar från Audi som presenteras fram till slutet av 2020. Senare i år visas suven Audi e-tron Sportback medan konceptbilarna Audi e-tron GT concept och Audi Q4 e-tron concept visas i serieutförande under andra hälften av 2020.

Läs mer om https://ionity.eu/

* HPC = High Power Charging

IONITY supersnabbladdare vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd
Supersnabbladdare IONITY Foto Terje Borudd
Invigning laddkorridor västkusten vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.