IONITY inviger laddkorridor längs med västkusten

Nu skall det gå snabbare att köra elbil från Strömstad till Malmö och vidare till kontinenten. IONITY har öppnat fyra nya laddstationer längs västkusten med laddeffekter på upp till 350 kW. Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden, kan med sina 150 kW laddas till 80 procent på bara 30 minuter med de nya supersnabbladdarna.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare, Circle K Strömstad. Foto: Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare*, som startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor.

I Sverige finns nu fem IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten och en i Ytterån mellan Åre och Östersund. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

-          Supersnabbladdarna är en viktig pusselbit i övergången till elbilism. Även om en stor del av laddningen sker hemma, så kan HPC-laddarna vara avgörande för den som reser längre sträckor. Sverige är ett stort land och de är ett perfekt komplement till Audi e-tron, som har marknadens högsta laddkapacitet, säger Diego Ramos Sverigechef för Audi.

Fler supersnabbladdare från Eon och Fortum

Förutom IONITY satsar även ett annat joint venture, Powered by E.ON Drive & Clever, på ett nätverk av supersnabbladdare med effekter över 150 kW. Den första av 20 planerade stationer i Sverige är redan i bruk i Löddeköpinge norr om Malmö. Även Fortum har öppnat HPC-stationer i Västerås och Kristinehamn.

Audi e-tron är den första av fyra elbilar från Audi som presenteras fram till slutet av 2020. Senare i år visas suven Audi e-tron Sportback medan konceptbilarna Audi e-tron GT concept och Audi Q4 e-tron concept visas i serieutförande under andra hälften av 2020.

Läs mer om https://ionity.eu/

* HPC = High Power Charging

IONITY supersnabbladdare vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd
Supersnabbladdare IONITY Foto Terje Borudd
Invigning laddkorridor västkusten vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.