IONITY inviger laddkorridor längs med västkusten

Nu skall det gå snabbare att köra elbil från Strömstad till Malmö och vidare till kontinenten. IONITY har öppnat fyra nya laddstationer längs västkusten med laddeffekter på upp till 350 kW. Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden, kan med sina 150 kW laddas till 80 procent på bara 30 minuter med de nya supersnabbladdarna.

Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare, Circle K Strömstad. Foto: Terje Borudd

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare*, som startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor.

I Sverige finns nu fem IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten och en i Ytterån mellan Åre och Östersund. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

-          Supersnabbladdarna är en viktig pusselbit i övergången till elbilism. Även om en stor del av laddningen sker hemma, så kan HPC-laddarna vara avgörande för den som reser längre sträckor. Sverige är ett stort land och de är ett perfekt komplement till Audi e-tron, som har marknadens högsta laddkapacitet, säger Diego Ramos Sverigechef för Audi.

Fler supersnabbladdare från Eon och Fortum

Förutom IONITY satsar även ett annat joint venture, Powered by E.ON Drive & Clever, på ett nätverk av supersnabbladdare med effekter över 150 kW. Den första av 20 planerade stationer i Sverige är redan i bruk i Löddeköpinge norr om Malmö. Även Fortum har öppnat HPC-stationer i Västerås och Kristinehamn.

Audi e-tron är den första av fyra elbilar från Audi som presenteras fram till slutet av 2020. Senare i år visas suven Audi e-tron Sportback medan konceptbilarna Audi e-tron GT concept och Audi Q4 e-tron concept visas i serieutförande under andra hälften av 2020.

Läs mer om https://ionity.eu/

* HPC = High Power Charging

IONITY supersnabbladdare vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd
Supersnabbladdare IONITY Foto Terje Borudd
Invigning laddkorridor västkusten vid Circle K Strömstad. Foto Terje Borudd

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.