Irena Požar till Aftonbladet
Irena Požar behöver egentligen ingen närmare presentation. Sedan många år har hon varit en tydlig röst i offentligheten, en röst som både förstår och når en yngre målgrupp.
– Irena Požar är utan tvekan en av Sveriges just nu mest intressanta röster och en röst som dessutom är angelägen för både yngre och äldre. Jag är både glad och stolt att hon nu väljer att bli en del av Aftonbladet och börjar skriva för våra läsare, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Irena Požar, 31, började som reporter på Smålandsposten som 17-åring, följt av Nyheter 24. 2014 började hon skriva för Expressen och hon har jobbat inom Bonnierkoncernen i åtta år. Mest känd är hon idag som chefredaktör för Veckorevyn, tidningen som hon tog över 2019 och som samma år gav henne en nominering till Stora journalistpriset i kategorin ”Årets röst”. Motiveringen löd: ”hon har gett tonårstjejernas anrika trendbibel ett nytt ansikte som granskare av såväl övergrepp som nagellack”. Året därpå utsåg hon till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter.
Aftonbladet inledde förra året en större satsning för att bättre nå ut med relevant och oberoende journalistik till en yngre målgrupp, läsare som inte sällan söker sina nyheter och formar sin världsbild i sociala medier.
– Irena Požar blir viktig för att ta nästa steg i vår satsning på journalistik för en ung publik. Hela hennes värv de senaste åren, det hon gjort med Veckorevyn men också på Expressen, imponerar. Nu ser vi fram emot att göra nya stordåd tillsammans. Aftonbladets kraft och ambitioner tillsammans med Irena Požars kunskaper och perspektiv blir en perfect match, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Irena Požar kommer att skriva nyhetskommenterande texter varje vecka, den första publiceras i veckan.
– Jag har haft många fina år på Expressen, men att nu börja skriva för Aftonbladets läsare känns helt rätt. Jag gillar inställningen och att komma till en redaktion som förstår att ta unga läsare på allvar, säger Irena Požar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Irena Požar, chefredaktör Veckorevyn och kolumnist i Aftonbladet. Telefon: 073-526 70 51. E-post: irena.pozar@veckorevyn.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum