Schibsted

Irena Požar till Aftonbladet

Dela
Efter flera år på Expressen byter Irena Požar kvällstidning. I veckan publiceras hennes första nyhetskolumn i Aftonbladet. ”Det känns som att ha hittat hem. Både jag och Aftonbladet brinner för samma sak: att göra journalistik som är relevant och når fram till unga läsare”, säger hon.
Kolumnisten och Veckorevyns chefredaktör Irena Požar publicerar idag sin första nyhetskolumn i Aftonbladet. – Det känns som att ha hittat hem, säger hon. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet
Kolumnisten och Veckorevyns chefredaktör Irena Požar publicerar idag sin första nyhetskolumn i Aftonbladet. – Det känns som att ha hittat hem, säger hon. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

Irena Požar behöver egentligen ingen närmare presentation. Sedan många år har hon varit en tydlig röst i offentligheten, en röst som både förstår och når en yngre målgrupp.

– Irena Požar är utan tvekan en av Sveriges just nu mest intressanta röster och en röst som dessutom är angelägen för både yngre och äldre. Jag är både glad och stolt att hon nu väljer att bli en del av Aftonbladet och börjar skriva för våra läsare, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Irena Požar, 31, började som reporter på Smålandsposten som 17-åring, följt av Nyheter 24. 2014 började hon skriva för Expressen och hon har jobbat inom Bonnierkoncernen i åtta år. Mest känd är hon idag som chefredaktör för Veckorevyn, tidningen som hon tog över 2019 och som samma år gav henne en nominering till Stora journalistpriset i kategorin ”Årets röst”. Motiveringen löd: ”hon har gett tonårstjejernas anrika trendbibel ett nytt ansikte som granskare av såväl övergrepp som nagellack”. Året därpå utsåg hon till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter.

Aftonbladet inledde förra året en större satsning för att bättre nå ut med relevant och oberoende journalistik till en yngre målgrupp, läsare som inte sällan söker sina nyheter och formar sin världsbild i sociala medier.

– Irena Požar blir viktig för att ta nästa steg i vår satsning på journalistik för en ung publik. Hela hennes värv de senaste åren, det hon gjort med Veckorevyn men också på Expressen, imponerar. Nu ser vi fram emot att göra nya stordåd tillsammans. Aftonbladets kraft och ambitioner tillsammans med Irena Požars kunskaper och perspektiv blir en perfect match, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

Irena Požar kommer att skriva nyhetskommenterande texter varje vecka, den första publiceras i veckan.

– Jag har haft många fina år på Expressen, men att nu börja skriva för Aftonbladets läsare känns helt rätt. Jag gillar inställningen och att komma till en redaktion som förstår att ta unga läsare på allvar, säger Irena Požar.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Irena Požar, chefredaktör Veckorevyn och kolumnist i Aftonbladet. Telefon: 073-526 70 51. E-post: irena.pozar@veckorevyn.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kolumnisten och Veckorevyns chefredaktör Irena Požar publicerar idag sin första nyhetskolumn i Aftonbladet. – Det känns som att ha hittat hem, säger hon. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet
Kolumnisten och Veckorevyns chefredaktör Irena Požar publicerar idag sin första nyhetskolumn i Aftonbladet. – Det känns som att ha hittat hem, säger hon. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye